141
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

دینی در برابر مخالفان، به‏ویژه معتزلیان، حضور فعال داشتند. ویژگی خاصّ کلام کوفه این بود که در کنار فهم گزاره‏های اعتقادیِ روایی، وارد حوزه نظریه‏پردازی نیز شد. طبیعتاً توجه به «عقل» یکی از لوازم جدایی‏ناپذیر این روش بود. البته عقل‌گرایی این متکلمان با عقل‌گرایی شیعه در دوره‏های بعد، به‏خصوص در بغداد، متفاوت است. این متکلمان گرچه عقل‏گرا بودند، مبنای آنان در تبیین عقلیِ اندیشه‏های امامی، سنت حدیثی امامیه بود؛ به این معنا که متکلمان در چارچوب آموزه‏های رواییِ اهل‏بیت علیهم السلام فعالیت کلامی می‏کردند. مؤمن الطاق، هشام ‏بن ‏سالم، زرارة ‏بن ‏اعین، و در دوره بعد هشام ‏‏بن ‏حکم، علی ‏بن ‏رئاب، محمد‏ بن‏ حکیم و عبید ‏بن ‏زراره از متکلمان نامدار این دوره به شمار می‏روند.

مدرسه کلام امامیه در کوفه با همه تأثیراتی که در پویاییِ کلام شیعه از خود بر جای گذاشت، از حدود دو دهه پایانیِ سده دوم هجری رو به افول رفت و تقریباً در اوایل سده سوم اثری از این مدرسه نیست. البته در اواخر حیات مدرسه کوفه، انتقالی جغرافیایی در آن رخ داد و متکلمان به بغداد مهاجرت کردند و همین امر موجب حضور جدی‏تر اندیشه‏های امامیه در بغداد و آشنایی هرچه بیشتر مخالفان از بنیادهای معرفتی امامیه شد.۱

هشام ‏بن ‏حکم یکی از متکلمان ممتاز مدرسه کوفه و شاخص متکلمان امامیه در آنجا بود که نقشی اساسی در این مدرسه داشت. در منابع مقالات‏نگاری، کلامی و آثار بر جای ‏مانده از معتزلیان، هشام‏ بن‏ حکم یگانه شخصیتی است که بیشترین توجه به اندیشه‏های وی شده است. شخصیت ممتاز هشام در عرصه نظریه‏پردازیِ تفکر امامیه باعث شد که نه‌تنها مخالفان وی، بلکه امامیان نیز درباره نظریات وی حساس باشند. او تبیینی جدید از آموزه‏های اعتقادی امامیه بیان می‏کرد که نقش عقل در آن فراتر از منهجِ دیگر متکلمان امامیه بود. تلاش‏ها و فعالیت‏های هشام که با تولید آثار علمیِ فراوانی همراه بود، جایگاه علمی خاصی را در کوفه برای وی به همراه داشت و باعث تربیت شاگردان فراوانی شد که هریک صاحب کرسیِ کلام در مدرسه کوفه شدند.۲

ابن ‏راوندی و هشام

در بررسیِ تبارشناسی فکری ابن ‏راوندی و هشام‏ بن‏ حکم از دو منظر می‏توان به این موضوع نگاه کرد: نخست، گزارش‏های پیرامونی/تشابه‏های غیر‏محتوایی حول این دو متکلم و دیگری، مقایسه اندیشه‏ها/تشابه‏های محتوایی. در قسمت نخست به گزارش‏هایی پرداخته می‏شود که به‌گونه‏ای ناظر به

1.. دراین باره ر.ک: کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، ص۳۸-۶۶.

2.. دراین باره ر.ک: رضایی، «امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکل‌گیری مدرسه بغداد» نقد و نظر، شمارهٔ ۲، ص۹۱-۱۱۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
140

ولی بعد از جداییِ رسمی از اعتزال، فعالیت‏های ملحدانه خود را در پوشش تفکر امامیه ادامه داد.۱ بر اساس گزارش‏های معتزلی، فعالیت‏های ابن ‏ر‏اوندی در دو ساحت پی‏گیری شده است: نخست، نقد اعتزال۲ و دوم، دفاع از آموزه‏های کلامی امامیه۳ که هر دو را تا آخر عمر ادامه داد. همین رفتار ابن ‏راوندی سبب شد که معتزلیان به‌شدت به او حمله کنند و انواع اتهامات را به او نسبت دهند.۴

ظاهراً ابن ‏راوندی بعد از پذیرش اندیشه امامیه تغییر مذهب نداد، زیرا همه گزارش‏های معتزلی، بر الحاد او در عین گرایش به امامیه تأکید می‏کنند؛ به این معنا که تشیّع وی ظاهری بوده است. اینکه چرا معتزله ابن ‏راوندیِ شیعه‏شده را ملحد معرفی می‏کنند، سؤالی است که باید پاسخ آن را در شیوه ابن ‏راوندی در نقد اعتزال جست‏وجو کرد که مجال دیگری برای بحث می‏طلبد.۵ بایسته است فقط به نکته‏ای اشاره شود که توجه به لوازم نظریات معتزله و همچنین بیان تناقضات اندیشه‏های بزرگان اعتزال در بحث توحید و عدل، و تلاش برای ناتمام نشان دادن هندسه معرفتی معتزله، از علل اصلیِ نسبت دادن الحاد به ابن ‏راوندی است.

فارغ از ارزش‏داوری درباره ماهیت اصلی فعالیت‏های ابن ‏راوندی و به دور از ذهن‏خوانیِ معتزلیان از تولیدات علمی‌اش، او بعد از پذیرش اندیشه امامیه شروع به اندیشه‏ورزی بر اساس مبانی امامیه کرد. نکته شایان توجه اینکه گزارش‏های موجود درباره اندیشه‏های امامی وی این نکته را به دست می‏دهد که او در این راه با متکلمان پیش از خود در کوفه هماهنگ است؛ به این معنا که در واقع، در امتداد جریان کلام امامیه در کوفه، و به‏ویژه متأثر از هشام ‏بن ‏حکم، از مبانی تفکر امامیه دفاع می‏کرده است. پیش از سخن از این موضوع، نخست به این مدرسه کلامی اشاره‏ای می‌کنیم و در ادامه به شخصیت هشام ‏بن ‏حکم می‏پردازیم.

مدرسه کوفه و هشام ‏بن ‏حکم

مدرسه کلام امامیه در کوفه، بر محوریت شهر کوفه و بر اساس معارف رسیده از اهل‏بیت علیهم السلام، از نخستین مدارس کلام امامی به شمار می‏رود که در دوران حضور ائمه علیهم السلام، عمدتاً در کوفه فعالیت می‏کرده است. متکلمان این دوره افزون بر نظریه‏پردازیِ آموزه‏های اعتقادی، در بحث و مناظره‏های

1.. ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۱۶۰.

2.. ر.ک: همان، ص۱۴۰.

3.. ر.ک: همان، ص۱۶۰.

4.. برای مثال، ر.ک: خیاط، همان، ص۲۴۴؛ سید مرتضی، الشافی، ج۱، ص۸۷ و ۸۸.

5..در این باره ر.ک: مقاله‌ای از همین نویسنده با عنوان: «توجیه‌ناپذیری الحاد ابن راوندی»، مجلۀ فلسفه، که در آیندۀ نزدیک منتشر خواهد شد.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40496
صفحه از 657
پرینت  ارسال به