است : تطبيق كلّى ، مقايسه موضوعى و مقايسه موردى .
در خاتمه ، جمع بندى و نتيجه گيرى از مطالب قبل را به عمل آورده و چند نكته اصلى تحقيق را بيان نموده است .
۹۵ . بررسى تطبيقى و تحليلى «صحيح» بخارى و كتاب «كافى» ،
ناصر صادقيان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه كاشان ، استاد راهنما : دكتر پرويز رستگار جزى ، ۱۳۸۴ ، ۱۹۶ص .
هدف از نگارش اين رساله ، اثبات جنبه سودمندى اين دو كتاب و نيز بررسى كاستى هاى احتمالى آن دو است ، تا به دور از نگاهى يك جانبه ، اين دو منبع مهم حديثى بررسى و شناخته شود . وى ، براى اين مهم به بررسى نقاط برجسته و ضعف كتاب صحيح بخارى و كتاب كافى پرداخته است .
بر اين اساس ، نخست با بيان كلّيات طرح از قبيل بيان مسئله ، سؤالات و فرضيه هاى تحقيق ، اهداف تحقيق ، پيشينه تحقيق ، اهمّيّت و ارزش تحقيق ، و روش انجام تحقيق ، به بررسى اوضاع سياسى و اجتماعى دوران حيات نويسندگان اين دو كتاب پرداخته ، و معرفى آثار آنان ، شرايط و محيطى كه آن دو در آنها زندگى مى كردند و كتب خود را تأليف نمودند ، و توجّه و عكس العمل ديگران را نسبت به اين دو اثر ارائه كرده است . وى ، ويژگى هاى مشترك دو نويسنده و كتاب هايشان را در كنار يادآورى نقاط قوت و ضعف هر يك بررسى مى كند .
۹۶ . بررسى تفكر و تدبر در آيات و روايات معصومان عليهم السلام ،
اختر سلطانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد رضا آشتيانى ، استادان مشاور : حجة الاسلام محمّد على راغبى و دكتر مهرداد نوابخش ، ۱۳۷۷ ، ۹۲ ص.
هدف نگارنده رساله ، در دو نكته خلاصه مى شود : ۱ . رد نظريه تفكرگرايى محض ۲ . رد نظريه اى كه هر گونه دخالتى را ، در مسائل اساسى جامعه بشرى ، براى عقل ممنوع مى داند .
اين رساله ، از پنج فصل تشكيل شده :