75
چکيده پايان نامه هاي حديثي

مثل «امام» ، «بيعت» ، «ولايت» ، «حكومت» و «جمهور» ، از ديگر مسائل مطرح شده در اين فصل است .
در فصل دوم ، نگارنده سه كتاب را كه در باره نظام حكومتى و ادارى در اسلام است معرفى و پرسش هاى تحقيقاتى خود را طبق اين كتاب ها تنظيم نموده است .
در فصل سوم ، به بحث و استدلال در باره مراحل و الگوهاى روش شناختى پژوهشگر پرداخته و شيوه رساله خود را، بر اساس پرسش تاريخى، در نهج البلاغه و قرآن و روايات ائمه عظام عليهم السلام و نظرات انديشمندان و فقها ، به نحو تحليلى مشخص نموده است .
ارائه و تجزيه و تحليل اطلاعات رساله را ، در فصل چهارم انجام داده و ضرورت حكومت ، از منظر نقل و عقل را بررسى كرده است .
بررسى عهدنامه مالك اشتر و بيان صفات شخصى زمامدار در ارتباط با افراد زيردست ، از ديگر نكات بررسى شده در اين بخش است .
نگارنده ، در فصل آخر ، به بررسى حكومت عملى حضرت على عليه السلام پرداخته و چند ويژگى آن را از نهج البلاغه شرح مى دهد .

۸۴ . بررسى انديشه هاى حضرت على عليه السلام در زمينه توسعه سياسى و كاربرد آن در جهان امروز ،

على اكبر عليخانى ، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و علوم سياسى ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر محمود سريع القلم ، اساتيد مشاور : دكتر محسن كديور و حجة الاسلام جعفر مرتضى عاملى ، ۱۳۷۴ ، ۳۰۶ ص .
مهم ترين هدف و انگيزه در اين تحقيق ، استنباط و استخراج مبانى حكومتى اسلام ، و تبيين اصول و راه هاى ارائه شده توسط دين اسلام براى رشد ، توسعه و كمال جامعه است . در جهت اين هدف ، افكار ، انديشه ها و الگوهاى عملى و حكومتىِ يكى از مهم ترين شخصيت هاى جهان اسلام ـ حضرت على عليه السلام ـ را براى بحث انتخاب نموده ، تا به اين سؤال پاسخ دهد كه : بهترين و مطلوب ترين نظام سياسى و جامعه از بُعد سياسى ، چه بوده و بر چه اساسى استوار است؟
اين تحقيق ، شامل چهار فصل است :
در فصل اوّل ، صرفاً به دسته بندى و بيان ديدگاه هاى محققان و انديشمندان غرب ، و الگوهاى غربى و شرقى در مورد توسعه سياسى پرداخته است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
74

در قسمت بعدى ، «فرضيات» را ارائه مى دهد و به اهداف مطالعاتى مى پردازد . در حدود مطالعاتى ، آن دسته از مطالبى را كه جنبى ، ولى به نحوى مرتبط با موضوع هستند مشخص نموده ، به اهمّيّت مطالعاتى اشاره مى كند . در آخر اين فصل ، اصطلاحات و تعابيرى را كه در اين تحقيق از آنها استفاده شده ، تعريف نموده است .
فصل دوم را با مرور مطالعاتى آغاز مى كند ، و چند اثر علمى كه در فصل اوّل به عنوان هاى آنها اشاره نموده ، مورد نقد و بررسى قرار داده و نكات قوّت و ضعف آنها را ، به اختصار بيان مى كند .
در فصل سوم روش تحقيق را عنوان كرده ، با توجه به رسش تاريخى و طرح تحقيق درونى و ژرفانگر و فن تحقيق كتاب خانه اى و در طرح تحليلى ديدگاه شيعه را به عنان شيعه را به عنوان طرح تئوريك خود انتخاب نموده است . در فصل چهارم ـ كه خود داراى چهار بخش است ـ تعريف لفظى و اصطلاحى «اعجاز» ، انواع معجزه ، شرايط معجزه ، دلالت معجزه بر صدق گفتار پيامبر ، وجوه اعجاز قرآن ، آياتى كه بيانگر اخبار غيبى گذشته است و آياتى كه آينده را پيشگويى كرده و در زمان رسول اللّه صلى الله عليه و آله تحقق پيدا كرده اند ، معجزات علمى قرآن ، و آياتى كه پرده از اسرار طبيعت و جهان آفرينش برداشته اند ، مطرح شده است .
در فصل پنجم ، با توجّه به فرضياتى كه قبلاً برگزيده ، و تحليل هايى كه در فصل چهارم انجام داده ، به اعلام نظر و نتيجه گيرى از بحث هاى مطرح شده مى پردازد .

۸۳ . بررسى اقسام حكومت و شرايط حكومت اسلامى از ديدگاه «نهج البلاغه» ،

مسعود عبدى ، كارشناسى ارشد فقه و مبانى حقوق اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : دكتر محمّد مهدى گرجيان ، ۱۳۷۶ ، ۲۱۹ ص .
شالوده اين پايان نامه را دو سؤال تشكيل مى دهد : ضرورت حكومت از ديدگاه نهج البلاغه چيست؟ جايگاه حكومت و شرايط حاكم ، در نهج البلاغه كدام است؟
اين رساله ، پنج فصل دارد :
فصل اوّل ، ضمن تعريفى خلاصه از نهج البلاغه ، حكومت را به دو قسمت كرده و سپس در باره تاريخچه مطالعاتى بحث ، مطالبى را عنوان مى كند . معناى اصطلاحى واژه هايى

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6030
صفحه از 407
پرینت  ارسال به