در بخش دوم ، به اعمال جاهلى مردمان زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله پرداخته ، و از برخى موارد همچون : وضع زن ، رباخوارى ، تعطيل نعمت هاى الهى ، زنده به گور كردن دختران ، شراب ، قمار ، و ازدواج با محارم ، سخن به ميان آورده و نظر اصلاحى قرآن كريم را در هر بُعد نشان داده است .
در بخش پايانى ، مربوط به جاهليت جديد ، مسائلى همچون : حجاب ، آزادى جنسى ، لباس ، شراب ، قمار ، تبعيض نژادى ، حقوق بشر ، تروريسم و آدم ربايى را ياد آور شده ، و آثار و تبعات هر موضوع را بررسى نموده است .
۷۲ . بررسى آثار تربيتى حمد و شكر در آيات و روايات (با تأكيد بر «صحيفه سجاديه» ) ،
نرگس الماسى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، استاد مشاور : دكتر ناصر رفيعى ، ۱۳۸۴ ، ۱۸۵ ص .
اين پايان نامه ، نه فصل دارد : فصل اوّل را به كلّيات اختصاص داده و به بيان مقدمه ، تبيين مسئله ، اهمّيّت مسئله ، پيشينه تحقيق ، سؤالات تحقيق ، فرضيه پژوهش ، روش تحقيق ، محدوديت هاى پژوهش ، و تعريف اصطلاحات «تربيت» ، «حمد» ، «شكر» ، پرداخته است .
در فصل دوم ، با عنوان بررسى و تحليل «حمد» ، به معناى لغوى و اصطلاحى ، پيشينه ، حقيقت ، و حكمت نقل حمد از زبان حق تعالى مى پردازد. در ادامه ، به پيوند حمد و توحيد و ارزش آن اشاره مى كند و با بيان گستره حمد در زندگى ، فصل را به پايان مى رساند .
در فصل سوم ، به بيان منشأ حمد كه «معرفت» است و راه هاى معرفت ، شامل راه حس ، عقل ، دل ، و مراتب معرفت و برترين مرتبه آن ، و پيوند معرفت با حمد مى پردازد .
فصل چهارم را با عنوان بررسى و تحليل «شكر» ، به معناى لغوى و اصطلاحى ، فضيلت ، حقيقت ، عامل ، و لزوم شكر ، اختصاص داده است .
در فصل پنجم به بيان مراتب شكر ، پيوند شكر با توحيد ، و در نحوه ارتباط حمد با شكر مى پردازد .
فصل ششم ـ كه از اصلى ترين فصل هاى تحقيق است ـ به معرفى آثار تربيتى حمد پرداخته است .
در فصل هفتم نيز به معرفى آثار تربيتى شكر ، شامل بهره مندى از آثار ذكر ، تقوامدارى ،