در فصل دوم ، اوصاف خفّاش را بيان كرده است .
در فصل سوم ، بيانگر اوصاف طاووس است .
در فصل چهارم ، اوصاف مورچه را توضيح مى دهد .
وى ، علاوه بر ارائه زيبايى ها و اهداف در هر خطبه ، شرح خطبه را از نظر لغت و معنى آورده است .
متون منتخب خطبه ها را ، بر اساس نسخه خطى قرن پنجم ـ كه توسط حسين بن حسن بن حسين مؤدّب نگاشته شده ، آورده ـ كه به دليل تقارن كتابت آن با كتابت نهج البلاغه اثر سيد رضى رحمه الله از اهمّيّت به سزايى برخوردار است .
۶۲ . اولو الامر از ديدگاه تشيع و تسنّن ،
محمّد سلطانمرادى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : آية اللّه احمد بهشتى ، ۱۳۷۸ ، ۲۲۱ص .
اولو الامرى كه هر دو مكتب ، بر لزوم اطاعت از آنان توافق دارند ، چه كسانى هستند؟ نقش مردم در حكومت اولو الامر چگونه است؟ و ملاك مشروعيت حكومت اولو الامر كدام است؟ اينها ، از سلسله ابهاماتى است كه نگارنده ، در صدد رفع آن در اين پايان نامه بر آمده است .
اين رساله ، شش فصل با بخش هاى متفاوت دارد :
فصل اوّل ، در بررسى لغات و اصطلاحات ، سه بخش دارد : معناى لغوى و اصطلاحى اولو الامر ، وكاربرد آن در آيات و روايات و عرف مسلمين ؛ بررسى معناى ولايت و مشتقات آن در لغت و اصطلاح و بررسى و ارزيابى آن از ديدگاه فقها و متكلمان و عرفا و قرآن و روايات ؛ اقسام ولايت .
عنوان فصل دوم ، حاكميت و زعامت است و در آن ، حاكميت مطلق خداوند ، ضرورت نياز جامعه به حكومت از ديدگاه هاى مختلف ، ولايت و رهبرى انبياى عظام و شئون و مناصب رسول اكرم صلى الله عليه و آله ، به بحث گذاشته شده است .
فصل سوم ، نظام حكومت و زعامت پس از رسول خدا را مطرح ساخته ، و به تناسب بحث امامت و جانشينى ، معناى امام در لغت و اصطلاح ، و ضرورت وجود امام و حكومت اسلامى بعد از پيامبر را مطرح كرده است .
فصل چهارم ، بيان مصاديق اولو الامر از ديدگاه اهل تسنّن و شيعه است و نقل قول اهل