53
چکيده پايان نامه هاي حديثي

در فصل چهارم ـ كه تجزيه و تحليل اطلاعات است ـ در سه بخش ، پرسش هاى تحقيقاتى ، مورد نقد و بررسى قرار گرفته و در هر مورد ، نتايجى به دست آمده است.
در فصل پنجم ، ضمن بيان اهمّ موضوعات بررسى شده ، راه كارهايى جهت نحوه بهره گيرى از قرآن كريم ، شرح و بسط داده شده است .

۵۶ . امثال و حكم «نهج البلاغه» و معادل هاى فارسى و انگليسى آنها ،

هاجر اندقانى ، كارشناسى ارشد زبان و ادبيات عرب ، دانشگاه آزاد اسلامى قم ، استاد راهنما : دكتر ابوالحسن امين مقدسى ، استاد مشاور : دكتر محمّد جنتى فر ، ۱۳۷۹ ، ۱۸۷ ص .
امثال و حكم ، چه جايگاهى در ميان هر ملت دارند؟ اين امثال ، در چه قالب هايى بيان شده اند و حامل چه پيامى هستند؟ تاريخ پيدايش امثال به چه زمانى بر مى گردد؟ آيا از امثال ، در استدلال هم استفاده مى شود؟ آيا اين امثال ، در قرآن كريم و كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام هم وجود دارند؟ اينها ، سؤالاتى است كه نگارنده در تحقيق خود به آن پاسخ داده است .
وى ، در اين پژوهش ، ۳۴۲ مثل و حكمت را از نهج البلاغه گرد آورده ، و بعد از ترجمه آنها ، اقدام به معادل يابى آنها در زبان فارسى و انگليسى نموده است .
وى ، نخست به توضيح اين نكته پرداخته كه بين امثال موجود در نهج البلاغه و امثال فارسى ، تشابه زيادى يافت مى شود ، كه علت آن امتزاج اين دو زبان به سبب نفوذ اسلام در بين فارسى زبانان است . همين نكته ، باعث شده معادل مثل هاى عربى در زبان فارسى نيز وجود داشته باشد .
سپس ، به اين نكته اشاره مى كند كه در زبان انگليسى ، اين تشابه بسيار كم است ؛ ولى به دليل جهان شمول بودن اسلام ، اين تشابه تا حدودى بين اين دو به چشم مى خورد ، كه حاكى از نزديكى اديان در بسيارى از اصول به يكديگر است .
وى ، اين مثل ها را به صورت الفبايى مرتب نموده ، و در پاورقى نيز شماره خطبه يا نامه يا كلمات قصار امام را ، طبق نهج البلاغه آورده است .

۵۷ . املاء و استدراج از نظر قرآن و حديث ،

نيره كاظمى كامياب ، كارشناسى ارشد (M.A) ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، استاد مشاور : دكتر عباس همامى ، ۱۳۸۰ ، ۹۵ ص .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
52

روايات تفسيرى فريقين ، چه نتايجى حاصل مى شود ؟
پاسخ به اين سؤالات ، منظور نگارنده اين پايان نامه است .
وى ، پايان نامه خود را در چهار فصل سامان داده است :
در فصل اوّل ، به بيان كلّياتى از قبيل بيان موضوع ، ضرورت پژوهش ، نوآورى هاى پژوهش ، معناى تأويل ، و معيار تأويل پرداخته است .
فصل دوم را با عنوان نگاهى به مهدى موعود(عج) در تفكر اسلامى ، به تبيين جايگاه مهدويت نزد فريقين ، اعتراف فريقين به تواتر و صحّت احاديث مهدويت ، و نگاهى به سيماى امام مهدى(عج) نزد شيعه اختصاص داده است .
در فصل سوم ، به بررسى عنوان مهدى موعود (عج) ، در آيات و روايات تأويلى قرآن پرداخته، كه سيزده آيه در اين فصل را، از نظر مفسّران فريقين توضيح داده است.
وى در فصل چهارم ، كتاب شناسى توصيفى در باره امام مهدى(عج) ، شامل كتب اهل سنّت و كتب شيعه را مطرح كرده است .

۵۵ . امانت الهى از ديدگاه قرآن و سنّت ،

حسنعلى وحيدنيا ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراك ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد مهدى گرجيان ، استاد مشاور : حجة الاسلام دكتر محمّد رضا آشتيانى ، ۱۳۷۸ ، ۱۳۸ ص.
اين تحقيق ، در جستجوى پاسخ چند سؤال است : مراد از امانت الهى و دقيق ترين تعريف آن چيست؟ مراد از حمل و عرض و انسان ، در آيه امانت چيست؟ وجه اتصاف انسان به ظلوم وجهول ومراد از ظلوم وجهول چيست؟
وى آيه شريفه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ ... » را محور بحث قرار داده ، و مطالب مورد نظر خود را توضيح داده است . پايان نامه داراى پنج فصل و هر كدام داراى چند بخش است :
فصل اوّل ، پس از مقدمه اى در باره امانت الهى ، به تاريخچه مطالعاتى موضوع پرداخته و سپس ، با طرح مسئله ، به تنظيم پرسش هاى پژوهشى اقدام كرده و اهداف ، حدود و برهان مطالعاتى را مورد بررسى قرار داده است .
در فصل دوم ، نگارنده ، سه اثر تفسيرى مهم را مورد مداقّه قرار داده است .
فصل سوم، در باره رهيافت اين رساله، و گذشته و آينده مطالعاتى موضوع است.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5917
صفحه از 407
پرینت  ارسال به