در فصل دوم ، روان شناسى از منظر قرآن بررسى شده است . عناوينى مانند معناى علم در منابع اسلامى ، علوم جديد در قرآن ، قرآن و سلامت نفس ، و بيمارى هاى نفس ، از عناوين اين فصل است .
احساس خودكم بينى از ديد روان شناسان و نظريه هاى آنان در اين باره ، و اختلافاتى كه بين نظرات موجود است ، مطالب فصل سوم را تشكيل مى دهد .
فصل چهارم هم اختصاص به ديدگاه قرآن در باره انسان دارد . با بررسى آيات ، اين نتيجه به دست آمده كه قرآن به همه شئون انسان توجّه كامل دارد ، و برنامه سعادت و شقاوت وى را بازگو نموده است .
در فصل پنجم، احساس خودكم بينى از ديدگاه قرآن وروايات بررسى شده است.
۴۸ . القسم الرابع من سنن ابى داود من اوّل كتاب الصيد حتى نهاية كتاب الأطعمة ،
عبد العليم عبد العظيم البستوى ، دكترى حديث ، دانشكده اصول دين دانشگاه الازهر قاهره ، اشراف : محمّد شوقى خضر ، عربى ، ۱۴۰۹ ق ، ۴ ج .
تصحيح و تحقيق بخش چهارم از كتاب سنن ابى داود ـ كه شامل كتاب صيد تا آخر كتاب اطعمه مى شود ـ موضوع بحث اين پايان نامه است . عمل نگارنده در اين تحقيق ، مستندسازى احاديث ، شرح الفاظ غريب احاديث ، جداسازى احاديث صحيح از سقيم و بيان علت هر يك است .
اين رساله ، از دو بخش و خاتمه تشكيل شده ، كه هر بخش نيز مباحثى دارد :
بخش اوّل ، داراى چهار مبحث است :
مبحث اوّل ، در باره ابوداود سجستانى است كه در اين مبحث ، ضمن معرفى او و شيوخ و شاگردانش ، شمه اى از زندگانى علمى او را شرح داده ، و او را در عداد بزرگان از حفّاظ برشمرده و در ادامه ، اقوال علما را در باره او بررسى كرده ، و مؤلفاتش را نام برده است .
مبحث دوم ، معرفى كتاب سنن او ، اهمّيّتش در بين كتب سنن ، و مقايسه آن با صحاح سته است . نگارنده ، در اين قسمت امتياز سنن ابى داود را با ساير كتب حديثى اهل سنّت بيان نموده و در ادامه ، در باره كيفيت و زمان تأليف اين كتاب ، علت تأليف آن ، روش ابو داود در جمع احاديث و جدا نمودن احاديث صحيح از ضعيف ، و راويان احاديث بحث كرده است .
مبحث سوم ، به معرفى سه نسخه ها كه محقق به آنها اعتماد كرده ، و تحقيق خود را طبق