379
چکيده پايان نامه هاي حديثي

در اين رساله ، سعى نگارنده بر آن بوده تا در نشان دادن نگاه مولوى به قرآن و حديث ، به ارائه نمونه هايى روشن از استشهادات مولوى به آيات و روايات بپردازد ؛ لذا در بخشى از تحقيق خود ، نوع نگاه مولوى به آيات قرآن را تبيين مى كند و در بخش ديگر ، جهت روشن شدن نوع نگاه خاص او به مقوله حديث ، نمونه هايى مى آورد . از آن جا كه آشنايى با منش صوفيه و اساس معتقدات ايشان و برخوردشان ، قبل و بعد از مولوى با گزاره هاى مذهبى ، به تبيين بهتر كار او در مثنوى مى انجامد ، در بخش مقدماتى ، تعريفى از حقيقت تصوف با استفاده از منابع معتبر تنظيم نموده است ، و در آن ، مبناى نام گذارى دوگونه بهره گيرى مولوى از مذهب به «تبيين هنرى» و «برخورد هنرى» را به طور مبسوط شرح داده است .
نظر نگارنده اين است كه ديدگاه جلال الدين مولوى ، شاعر عارف قرن هفتم ، به اين دو مقوله از مذهب را مى توان به دو گونه متفاوت تقسيم بندى كرد . در يك گونه ، مولوى با هنرمندىِ تمام و با استفاده از تمثيلات و تشبيهات محسوس ، به شرح و تبيين پيام آيه يا حديث مى پردازد ، كه در اين حالت آنچه مى گويد با روح كلّى مذهب مطابق است ، كه اينها «تبيينات هنرى» مولوى است . اما در گونه ديگر ، با تمسّك به قرآن و حديث ، به شرح و بيان اصول اعتقادات صوفيه و ويژگى هاى طريقت مورد پسند خويش مى پردازد ، كه در اين صورت ، آيه و حديث در كارگاه خيال و عاطفه هنرمند او تغيير شكل پيدا كرده ، و به مقصود او برگردانده شده است ؛ به طورى كه ديگر پيام آن آيه و حديث با روح كلّى مذهب نمى خواند بلكه به رنگ ذهنيت گوينده مثنوى در آمده است ، كه اين گونه كاربرد «برخورد هنرى» مولوى نام دارد .

۴۵۲ . نگاهى به روايات كتب اربعه ،

حسين فقيهى ، رساله علمى سطح سوم ، مركز مديريت حوزه علميه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، ۱۳۸۰ ، ۲۷۹ ص .
در اين رساله ، سعى بر اين بوده كه هرچه بيشتر ، از اقوال و آراى صاحب نظران شيعه در باره كتب اربعه استفاده شود . در نقل اقوال و ادلّه اصحاب نيز ابتدا اقوال هر يك از مخالفان بيان شده ، سپس ادلّه آنان و نظرات ديگر محققان در اين باره مورد بررسى قرار گرفته است .
فصل بندى مباحث بخش دوم ، از كلمات شيخ انصارى اقتباس شده است . مطالب اين بخش ، عبارت اند از : معرفى نگارندگان كتب اربعه و اجمالى از سير زندگى آنان ،


چکيده پايان نامه هاي حديثي
378

صلاحيت هاى معلم ، وظايف معلم بر اساس اهداف تربيتى در اسلام ، وظايف معلم بر اساس تعليم و تربيت در اسلام ، و وظايف معلم بر اساس روش هاى تربيتى در اسلام .
فصل چهارم ، در مورد نقش اوليا و مربيان در تعليم و تربيت دينى ، دو بخش دارد : بخش اوّل، ويژگى ها و شرايط مربى، و بخش دوم، وظايف اوليا و مربيان در تعليم وتربيت دينى.

۴۵۰ . نقش و جايگاه حديث در حوزه درسى قم تا پايان قرن چهارم ه . ق ،

اكرم همتيان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (تهران شمال) ، ۱۳۸۱ ، ۹۷ص .
در اين رساله ، هدف محقق بررسى جايگاه حديث و محدّثان ، تا پايان قرن چهارم هجرى قمرى ، در شهر قم است . وى ، در اين پژوهش به بررسى اجمالى وضعيت تاريخى قم ، رجال نام آور آن ، سبك و سيره آنها ، و تأليفات آنها مى پردازد .
حوزه درسى اين شهر ، با حوزه هاى درسى شهرهاى مجاور تبادل افكار و آرا داشته ، و نتيجه اين مباحث رونق و نشر حديث و پرورش محدّثان نام آور بوده ، كه اين محدّثان در جمع آورى احاديث ، سيره نقادانه و نكته سنجانه در پيش گرفته اند كه حاصل آن تأليف كتب فراوانى در حديث شناسى بوده است .
اين نوشتار مشتمل بر چهار فصل است :
فصل اوّل آن ، سه بخش دارد كه در كلّياتى پيرامون سابقه تاريخى شهر قم را بيان كرده است .
در فصل دوم ، با پنج بخش به معرفى خاندان هاى مهم شهر قم و زندگى نامه محدّثان قم مى پردازد .
در فصل سوم ، سه بخش ، به طور كلّى گزارشى از فعاليت محدّثان و سبك و سيره آنها تا پايان قرن چهارم ارائه مى دهد .
در فصل چهارم شامل يك بخش ، به بررسى آثار و تأليفات موجود دانشمندان تا پايان قرن چهارم مى پردازد .

۴۵۱ . نگاه مولوى به گزاره هاى مذهبى (قرآن و حديث) در مثنوى ،

بهناز براتى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر مهدى دشتى ، ۱۳۸۰ ، ۱۸۵ ص .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6331
صفحه از 407
پرینت  ارسال به