صلاحيت هاى معلم ، وظايف معلم بر اساس اهداف تربيتى در اسلام ، وظايف معلم بر اساس تعليم و تربيت در اسلام ، و وظايف معلم بر اساس روش هاى تربيتى در اسلام .
فصل چهارم ، در مورد نقش اوليا و مربيان در تعليم و تربيت دينى ، دو بخش دارد : بخش اوّل، ويژگى ها و شرايط مربى، و بخش دوم، وظايف اوليا و مربيان در تعليم وتربيت دينى.
۴۵۰ . نقش و جايگاه حديث در حوزه درسى قم تا پايان قرن چهارم ه . ق ،
اكرم همتيان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (تهران شمال) ، ۱۳۸۱ ، ۹۷ص .
در اين رساله ، هدف محقق بررسى جايگاه حديث و محدّثان ، تا پايان قرن چهارم هجرى قمرى ، در شهر قم است . وى ، در اين پژوهش به بررسى اجمالى وضعيت تاريخى قم ، رجال نام آور آن ، سبك و سيره آنها ، و تأليفات آنها مى پردازد .
حوزه درسى اين شهر ، با حوزه هاى درسى شهرهاى مجاور تبادل افكار و آرا داشته ، و نتيجه اين مباحث رونق و نشر حديث و پرورش محدّثان نام آور بوده ، كه اين محدّثان در جمع آورى احاديث ، سيره نقادانه و نكته سنجانه در پيش گرفته اند كه حاصل آن تأليف كتب فراوانى در حديث شناسى بوده است .
اين نوشتار مشتمل بر چهار فصل است :
فصل اوّل آن ، سه بخش دارد كه در كلّياتى پيرامون سابقه تاريخى شهر قم را بيان كرده است .
در فصل دوم ، با پنج بخش به معرفى خاندان هاى مهم شهر قم و زندگى نامه محدّثان قم مى پردازد .
در فصل سوم ، سه بخش ، به طور كلّى گزارشى از فعاليت محدّثان و سبك و سيره آنها تا پايان قرن چهارم ارائه مى دهد .
در فصل چهارم شامل يك بخش ، به بررسى آثار و تأليفات موجود دانشمندان تا پايان قرن چهارم مى پردازد .
۴۵۱ . نگاه مولوى به گزاره هاى مذهبى (قرآن و حديث) در مثنوى ،
بهناز براتى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر مهدى دشتى ، ۱۳۸۰ ، ۱۸۵ ص .