بازگو نموده است .
و سرانجام ، بحث از تربيت گرى عقل را عنوان بحث در فصل پنجم قرار داده است . وى ، نخست دلايل تربيت گرى عقل و سپس ، توانايى ها و شئون عقل ، ويژگى هاى تربيت گرى عقل ، اصول روش تربيت عقلانى ، مديريت تربيتى عقل ، و ميزان خطاپذيرى عقل را شرح مى دهد ، و با يك نتيجه گيرى كلّى ، بحث را به پايان مى رساند .
۴۴۷ . نقش علّامه مجلسى در احيا و تدوين حديث ،
هادى جهانى ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّدعلى مهدوى راد ، استاد مشاور : حجة الاسلام احمد عابدى ،[بى تا] ، ۱۵۵ ص .
شرح و بررسى تلاش هاى فرهنگى علّامه مجلسى رحمه الله ، جهت احياى حديث ، و بيان نقش علّامه رحمه اللهدر توضيح احاديث از جمله مباحث اين پايان نامه است .
نگارنده پايان نامه را در چهار فصل فراهم آورده است :
در فصل اول به بررسى زندگى نامه علّامه مجلسى رحمه الله و معرفى خاندان وى ، خصوصيات اخلاقى علّامه و بررسى آن از نظر تذكره نويسان ، احوالات جدّ علّامه و صحّت و سقم انتساب وى به تصوف پرداخته است .
در فصل دوم ، به توضيح نقش علّامه رحمه الله در تدوين حديث ، فهرست تأليفات علّامه از نظر مرحوم خاتون آبادى ، معرفى بحار الأنوار به عنوان اقدامى جهت تدوين و احياى حديث عنايت كرده است .
در فصل سوم ، نقش علّامه رحمه الله را در احياى حديث بازگو مى كند ، و ضمن نقل قول بعضى از بزرگان در اين زمينه ، به بررسى تلاش هاى فرهنگى اجتماعى و سياسى علّامه ، براى احياى حديث در آن برهه از زمان مى پردازد .
در فصل چهارم ، ضمن جمع بندى كلّى از بحث هاى مطرح شده مى نويسد : «علّامه مجلسى ، در دوره دوم از تحول در نگارش حديث ـ كه دوره صفوى بوده ؛ يعنى يك دوره رونق بازار حديث ـ پس از كسادى اين بازار بعد از تدوين كتب حديثى اربعه متقدم ، با تأليف و تصنيف كتب معتبر حديثى ، عامل شگفت انگيز در ايجاد تحول عميق در علم حديث ، در دوره مورد نظر شده است» .
۴۴۸ . نقش مردم در حكومت از ديدگاه امام على عليه السلام ،
مليحه خودكار ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ،