377
چکيده پايان نامه هاي حديثي

استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پور فر ، ۱۳۸۲ ، ۱۷۹ص .
نگارنده در اين رساله ، در پى تبيين جايگاه مردم در شكل گيرى حكومت و تداوم آن در سه مرحله حمايت ، نظارت و هدايت از ديدگاه حضرت على عليه السلام است .
وى ، اين نوشتار را در سه بخش به نگارش در آورده است :
بخش اوّل ، شامل سه فصل است . در فصل نخست ، به بررسى واژه «حكومت» و ضرورت و مشروعيت آن پرداخته است ، در فصل دوم ، به انواع حكومت ها اشاره نموده و از ميان آنها دموكراسى را كاويده است. و سرانجام ، در فصل سوم ، مبحث آزادى و بخصوص ، آزادى سياسى را مورد بررسى قرار داده است .
بخش دوم ، متشكل از دو فصل است. ديدگاه امير المؤمنين عليه السلام در باب حكومت و ضرورت آن ، و اهداف حكومت و علل زوال آن از منظر آن امام را در نخستين فصل اين بخش جاى داده است. در فصل دوم ، به نقش مردم در چگونگى شكل گيرى حكومت و انتخاب رهبر پرداخته است .
بخش سوم ـ كه در واقع مهم ترين قسمت اين رساله است ـ از دو فصل تشكيل شده كه در فصل اوّل ، وظايف كارگزاران حكومتى نسبت به مردم را برشمرده ، و در فصل دوم ، وظايف مردم نسبت به كارگزاران را بيان كرده است .

۴۴۹ . نقش معلم در تعليم و تربيت با توجّه به آيات و روايات ،

طيبه رجبى سگز آبادى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : دكتر منصور پهلوان ، استاد مشاور : دكتر كاظم عسكرى ، بى تا ۲۲۷ ص .
نگارنده اين رساله ، با استفاده از آيات قرآنى و روايات اهل بيت عليهم السلام ، به مفهوم تربيت ، نقش اوليا و مربيان در تعليم و تربيت ، ويژگى هاى معلم نمونه ، و وظايف او در تعليم و تربيت فرزندان ، تا ۲۱ سالگى ، پرداخته است .
وى ، مطالب اين رساله را در چهار فصل تنظيم كرده است :
فصل اوّل ، شامل دو بخش است : بخش اوّل ، كلّياتى در باب تعليم و تربيت ، و بخش دوم ، معرفى معلم و مربى نمونه از ديدگاه احاديث و آيات .
فصل دوم ، در مورد نقش اوليا و مربيان در تعليم و تربيت ، با توجّه به مراحل رشد است . اين فصل ، شامل سه بخش است كه بر اساس حديث پيامبر صلى الله عليه و آله به مرحله سيادت ، مرحله اطلاعات و مرحله وزارت نامگذارى كرده است .
فصل سوم ، در مورد صلاحيت هاى حرفه معلمى ، شامل چهار بخش است :


چکيده پايان نامه هاي حديثي
376

بازگو نموده است .
و سرانجام ، بحث از تربيت گرى عقل را عنوان بحث در فصل پنجم قرار داده است . وى ، نخست دلايل تربيت گرى عقل و سپس ، توانايى ها و شئون عقل ، ويژگى هاى تربيت گرى عقل ، اصول روش تربيت عقلانى ، مديريت تربيتى عقل ، و ميزان خطاپذيرى عقل را شرح مى دهد ، و با يك نتيجه گيرى كلّى ، بحث را به پايان مى رساند .

۴۴۷ . نقش علّامه مجلسى در احيا و تدوين حديث ،

هادى جهانى ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّدعلى مهدوى راد ، استاد مشاور : حجة الاسلام احمد عابدى ،[بى تا] ، ۱۵۵ ص .
شرح و بررسى تلاش هاى فرهنگى علّامه مجلسى رحمه الله ، جهت احياى حديث ، و بيان نقش علّامه رحمه اللهدر توضيح احاديث از جمله مباحث اين پايان نامه است .
نگارنده پايان نامه را در چهار فصل فراهم آورده است :
در فصل اول به بررسى زندگى نامه علّامه مجلسى رحمه الله و معرفى خاندان وى ، خصوصيات اخلاقى علّامه و بررسى آن از نظر تذكره نويسان ، احوالات جدّ علّامه و صحّت و سقم انتساب وى به تصوف پرداخته است .
در فصل دوم ، به توضيح نقش علّامه رحمه الله در تدوين حديث ، فهرست تأليفات علّامه از نظر مرحوم خاتون آبادى ، معرفى بحار الأنوار به عنوان اقدامى جهت تدوين و احياى حديث عنايت كرده است .
در فصل سوم ، نقش علّامه رحمه الله را در احياى حديث بازگو مى كند ، و ضمن نقل قول بعضى از بزرگان در اين زمينه ، به بررسى تلاش هاى فرهنگى اجتماعى و سياسى علّامه ، براى احياى حديث در آن برهه از زمان مى پردازد .
در فصل چهارم ، ضمن جمع بندى كلّى از بحث هاى مطرح شده مى نويسد : «علّامه مجلسى ، در دوره دوم از تحول در نگارش حديث ـ كه دوره صفوى بوده ؛ يعنى يك دوره رونق بازار حديث ـ پس از كسادى اين بازار بعد از تدوين كتب حديثى اربعه متقدم ، با تأليف و تصنيف كتب معتبر حديثى ، عامل شگفت انگيز در ايجاد تحول عميق در علم حديث ، در دوره مورد نظر شده است» .

۴۴۸ . نقش مردم در حكومت از ديدگاه امام على عليه السلام ،

مليحه خودكار ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6105
صفحه از 407
پرینت  ارسال به