در بخش ششم ، ضمن ارائه پيشنهادها ، هفت جدول رسم كرده و در هر جدول ، شرايط و صفات تخصصى مدير را در نظام هاى مختلف گنجانده است .
۴۱۳ . مناقشة المصادر الروائية للمذهب الحنفى بالإعتماد على أحاديث أميرالمؤمنين على عليه السلام ،
رامز الليوا ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر احمد پاكتچى ، استاد مشاور : على اكبر غفارى ، ۱۳۸۰ ، ۴۱۴ص ، عربى .
تعيين تاريخ رواج فقه امام على عليه السلام ، بيان تأثير فقه امام على عليه السلام در تشكيل فقه كوفه ، تبيين موقعيت راويان حديث شيعه در نقل مصادر روايى از امام على عليه السلام تا زمان تأسيس فقه حنفى ، و شرح تأثيرپذيرى ائمه مذهب حنفى از فقه امام على عليه السلام ، از جمله موضوعاتى است كه نگارنده اين رساله ، به تحقيق آنها پرداخته است . از خصوصيات تحقيق ايشان ، توجّه به تقريب بين مذاهب ، خصوصا مذاهب جعفرى و حنفى ، و بيان تضارب آراى فقهاى اسلام و شرح همبستگى مذاهب اسلامى با يكديگر است . هدف اساسى وى ، توضيح اين مطلب است كه بسيارى از فقهاى حنفى ، در فتواهاى خود ، بر فتواها و احكام امام على عليه السلام اعتماد و تكيه دارند .
نگارنده ، رساله خود را در دو بخش تأليف نموده است :
در بخش اوّل ، مراحل شكل گيرى و نشر فقه اسلامى را ، از زمان پيامبر اسلام تا قرن هاى متأخر ، شرح و توضيح داده و سپس ، بحث جايگاه فقه علوى در بين فقهاى كوفه ، و نحوه برخورد آنان با اين فقه را توضيح داده است. در ادامه ، در باره ابو حنيفه ، مؤسس مذهب حنفى ، فقه او و رابطه اش با فقه علوى ، مطالبى عنوان نموده است .
بخش دوم پايان نامه ، داراى پنج فصل است :
بررسى مؤلفات قاضى ابويوسف ؛ تأليفات محمّد بن حسن ، مخصوصا كتاب الآثار وى ؛ بررسى كتاب اختلاف على عليه السلام و ابن مسعود شافعى ؛ تأليفات ابو جعفر طحاوى و بخصوص كتاب مختصر اختلاف العلماء از وى ، تشكيل دهنده اين بخش است. در فصل پايانى ، با بررسى دلائل ارائه شده در باب فقه جعفرى و فقه حنفى ، نقطه هاى تقارن اين دو فقه را با مقايسه ديدگاه ها بيان كرده ، و به عنوان حسن ختام پايان نامه ، نتايج كلّى بحث و اين مقايسه را ارائه نموده است .