قصص قرآن مجيد، و كتاب اديان و مكتب هاى فلسفى هند .
فصل سوم ، در باره روش و پرسش تحقيق ، فن و طرح و زمان اجراى تحقيق ، بحث نموده است .
در فصل چهارم ، تجزيه و تحليلى در باره اطلاعات مربوط به موضوع دارد و ضمن بررسى تاريخچه قصه گويى و پيدايش اسطوره ، دو واژه «قصه» و «اسطوره» را از ديدگاه هاى مختلف بررسى كرده ، و سپس ، هدف هاى قصه گويى را ، شامل اين موارد دانسته است : تأمل و تفكر ، عبرت آموزى ، بيان سرنوشت عصيانگران و مشركان و پيروزى حق بر باطل ، تسلى خاطر و تحمل ناملايمات ، تقويت روحيه و رسيدن به سعادتمندى .
در فصل پنجم ، نگارنده ويژگى هاى قصص قرآن ، و مقايسه آن با اسطوره هاى اديان را مورد بررسى قرار داده است .
۴۰۹ . مكتب حديثى شيعه در كوفه از آغاز تا پايان قرن سوم هجرى ،
سعيد شفيعى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر شادى نفيسى ، ۱۳۸۰ ، ۳۴۰ ص .
بررسى چگونگى تشكيل حديث در كوفه ، شناخت راويان و محدّثان و آثار حديثى پديد آمده در اين منطقه ، بررسى نقاط قوت و ضعف اين مكتب ، شناخت صبغه حديثى غالب در مكتب حديثى كوفه ، بررسى رابطه راويان اهل سنّت با راويان شيعى كوفه ، و ميزان تأثيرپذيرى آنها از يكديگر ، از جمله اهداف نگارنده اين پايان نامه است .
چون تحقيق در باره يك مكتب حديثى است ، وى در درجه اوّل ، بر كتاب هاى رجالى و فهرست نگارى تكيه دارد و در مرتبه بعدى ، كتاب هاى حديثى را مد نظر دارد . همچنين ، نوشته هايى كه از اعضاى مكتب به جاى مانده يا بازسازى شده ، در پژوهش وى اهمّيّت داشته است . در اين پژوهش ، بيش از نهصد كتاب از راويان كوفى را شناسايى نموده ، كه در اين ميان ، حديث ، تاريخ ، فقه و كلام ، بيشترين كتاب را به خود اختصاص داده اند ؛ ولى در حوزه تفسير ، تعداد كتاب ها را اندك برآورد نموده است . به زعم وى ، كثرت راويان از همه فرق شيعه ، فراوانى انواع روايات ، تدوين كتب اوليه حديثى ، فراوانى روايات غلوآميز ، و اهتمام به تاريخ عراق و حوادث آخر الزمان ، از ويژگى هاى اين مكتب حديثى به شمار مى آيد .