345
چکيده پايان نامه هاي حديثي

قصص قرآن مجيد، و كتاب اديان و مكتب هاى فلسفى هند .
فصل سوم ، در باره روش و پرسش تحقيق ، فن و طرح و زمان اجراى تحقيق ، بحث نموده است .
در فصل چهارم ، تجزيه و تحليلى در باره اطلاعات مربوط به موضوع دارد و ضمن بررسى تاريخچه قصه گويى و پيدايش اسطوره ، دو واژه «قصه» و «اسطوره» را از ديدگاه هاى مختلف بررسى كرده ، و سپس ، هدف هاى قصه گويى را ، شامل اين موارد دانسته است : تأمل و تفكر ، عبرت آموزى ، بيان سرنوشت عصيانگران و مشركان و پيروزى حق بر باطل ، تسلى خاطر و تحمل ناملايمات ، تقويت روحيه و رسيدن به سعادتمندى .
در فصل پنجم ، نگارنده ويژگى هاى قصص قرآن ، و مقايسه آن با اسطوره هاى اديان را مورد بررسى قرار داده است .

۴۰۹ . مكتب حديثى شيعه در كوفه از آغاز تا پايان قرن سوم هجرى ،

سعيد شفيعى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر شادى نفيسى ، ۱۳۸۰ ، ۳۴۰ ص .
بررسى چگونگى تشكيل حديث در كوفه ، شناخت راويان و محدّثان و آثار حديثى پديد آمده در اين منطقه ، بررسى نقاط قوت و ضعف اين مكتب ، شناخت صبغه حديثى غالب در مكتب حديثى كوفه ، بررسى رابطه راويان اهل سنّت با راويان شيعى كوفه ، و ميزان تأثيرپذيرى آنها از يكديگر ، از جمله اهداف نگارنده اين پايان نامه است .
چون تحقيق در باره يك مكتب حديثى است ، وى در درجه اوّل ، بر كتاب هاى رجالى و فهرست نگارى تكيه دارد و در مرتبه بعدى ، كتاب هاى حديثى را مد نظر دارد . همچنين ، نوشته هايى كه از اعضاى مكتب به جاى مانده يا بازسازى شده ، در پژوهش وى اهمّيّت داشته است . در اين پژوهش ، بيش از نهصد كتاب از راويان كوفى را شناسايى نموده ، كه در اين ميان ، حديث ، تاريخ ، فقه و كلام ، بيشترين كتاب را به خود اختصاص داده اند ؛ ولى در حوزه تفسير ، تعداد كتاب ها را اندك برآورد نموده است . به زعم وى ، كثرت راويان از همه فرق شيعه ، فراوانى انواع روايات ، تدوين كتب اوليه حديثى ، فراوانى روايات غلوآميز ، و اهتمام به تاريخ عراق و حوادث آخر الزمان ، از ويژگى هاى اين مكتب حديثى به شمار مى آيد .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
344

سپس به تناسب ، به معرفى دو فرقه معتزله و اشاعره پرداخته وبعد از آن ، تغيير و تحول در علم كلام (كلام جديد) را توضيح داده است .
بخش دوم ، در باب مقايسه ميان اسلوب قرآن وحديث با علم كلام در بحث مبدأ است . در فصل اوّل اين بخش ، روش علم كلام در طرح عقايد را مطرح ساخته و با ايراد بيان خواجه نصيرالدين طوسى و علّامه حلى در كتاب تجريد وشرح آن پرداخته است. در فصل دوم ، اسلوب قرآن كريم درطرح عقايد را آورده ، و در سومين فصل ، روش معصومان را عليهم السلام در اثبات وجود خدا و توحيد بررسى كرده و سرانجام در آخرين فصل، مقايسه روش قرآن و حديث با علم كلام در مبدأ را توضيح داده است.
بخش سوم ، با عنوان مقايسه ميان اسلوب قرآن وحديث با علم كلام در بحث معاد است . وى ، در اين بخش به مطالبى از قبيل روش علم كلام در بحث معاد ، روش قرآن در اثبات معاد ، روش معصومان عليهم السلام در اثبات معاد ، و مقايسه روش قرآن وحديث با علم كلام در مسئله معاد پرداخته است .

۴۰۸ . مقايسه قصه گويى قرآن كريم و اسطوره سازى اديان با نگرشى بر روايات ،

داوود رضا حاجيلو ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى (علوم قرآن و حديث) ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : دكتر عباس همامى ، استاد مشاور : دكتر احمد بهشتى ، ۱۳۷۷ ، ۸۷ ص .
پاسخ اين پرسش ها كه فرق بين داستان گويى و قصه پردازى چيست؟ اين دو ، از كجا نشئت گرفته اند؟ در جامعه كنونى ، كدام قسم مورد قبول و كدام منفور و مردود است؟ سطور اين پايان نامه را تشكيل مى دهد .
اين رساله ، شامل پنج فصل است :
در فصل اوّل ، نگارنده ضمن بيان تاريخچه مطالعاتى ، به شرح و توضيح اصل مسئله پرداخته ، و فرضيات موجود در اين زمينه را ، همراه با اهداف مطالعاتى و حدود و اهمّيّت مطالعاتى بحث مطرح ساخته و در ادامه ، اصطلاحات و واژه هاى مربوط به بحث را توضيح داده است .
در فصل دوم ، منابع مطالعاتى در اين زمينه را معرفى نموده ، كه اين منابع عبارت اند از : تفسير مجمع البيان ، تفسير الميزان ، تاريخ جامع اديان ، ترجمه تفسير طبرى (بخش قصه ها)،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6212
صفحه از 407
پرینت  ارسال به