35
چکيده پايان نامه هاي حديثي

كه مى توان به عنوان اسم يا صفت اين كتاب مقدس آسمانى برشمرد ، شناسايى كرده و آنها را از لحاظ كاربرد معناشناختى در عرفِ مردمِ عرب زبان و اعتبار استعاره اى آنها، از ديدگاه معتبرترين و كهن ترين كتب لغت، مورد تحقيق قرار داده است.
ضميمه اوّل ، جدول مقايسه اى اسما و صفات را نشان مى دهد .
ضميمه دوم ، اسامى و صفات قرآن را به تفكيك خاص و يا مشترك بودن يا غير آن ، به تصوير كشيده است .
ضميمه سوم ، نمودار ستونى واژگانى است كه به منزله اسامى و صفات قرآن شناخته شده است .

۳۲ . اصول و قواعد دعوت ازديدگاه قرآن و سنّت ،

جهانگير ولد بيگى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : سيّد محمود دشتى ، ۱۳۸۲ ،۲۶۰ص .
نگارنده ، در اين رساله ، به بررسى مختصر اصول وشيوه هاى دعوت اسلامى و مقايسه آن با نحوه دعوت در ساير مذاهب پرداخته و نكات اشتراك آنها با مكتب اسلام را بازگو كرده است .
دعوت اسلامى ، دعوتى بى اصل و اساس نيست وتنها در وعظ و نصيحت مردم خلاصه نمى شود ؛ بلكه دعوت و حركتى است علمى و عملى كه با اهداف و مصادرش، از ساير دعوت ها متمايز مى گردد و از اصول معيّنى برخوردار است.
نگارنده ، رساله خود را ـ كه از چهار بخش تشكيل شده ـ با بيان مفاهيم كلّى موضوع ، آغاز كرده و سپس با مطرح كردن شبهه اى در اين باره و پاسخگويى به آن ، راه دعوت و جوانب مختلف آن را بيان كرده است .
بخش دوم ، اركان موضوع كه داعى ، مدعو و محتواى دعوت است ، مطرح گرديده است.
بخش سوم ، به روش هاى دعوت اختصاص دارد و با بيان مصادر و منابع اصلى دعوت ، پايان گرفته است .

۳۳ . اعتبار (عبرت گرفتن) از ديدگاه قرآن و روايات ،

حميد نورالدينى شاه آبادى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : دكتر محمّد رضا آشتيانى ، استاد مشاور : دكتر ابراهيم بهادر ، ۱۳۸۲ ، ۱۸۰ص .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
34

بحث از اقتصاد ـ كه زيربنا و منشأ پيدايش و عدم پيدايش اسراف است ـ از ديگر مباحث اين رساله است كه در آن ، نويسنده ضمن تعريف «اقتصاد» در لغت و روايات معصومان عليهم السلام و نقل رواياتى از نهج البلاغه و غير آن در باره اقتصاد ، معناى حقيقى و علمى حسن تقدير را ـ كه در روايات به آن اشاره شده ـ توضيح داده است.
ميانه روى در عبادت و حتى در آداب معاشرت ، قناعت در كلام معصومان و غيرمعصومان ، فرق اسراف و تبذير و استشهاد به منابع روايى در اين باب ، توضيح انواع اسراف ، پيامدهاى اسراف ، راه هاى جلوگيرى از اسراف و تبذير ، دلايل حرمت اسراف ، تناسب اسراف با ضرر با تكيه بر آيات قرآن مجيد و احاديث ، بحث هاى پايانى اين تحقيق را تشكيل مى دهد .

۳۱ . اسما و صفات قرآن از نگاه قرآن و سنّت ،

ابو القاسم عينى پور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : حجة الاسلام ابوالفضل شكورى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، ۱۳۷۲ ، ۳۹۱ ص .
بررسى اين كه تبيان بودن قرآن به چه معناست؟ نام ها و صفات قرآن ، بيانگر چه اهداف و انگيزه هايى است؟ صفات واقعى قرآن كدام است؟ كدام يك از اين اسما و صفات در مسير زندگى انسان ، راه گشاست؟ مطالب اين پايان نامه را تشكيل مى دهد .
اين پايان نامه از يك مقدمه ، سه فصل و سه ضميمه تشكيل شده ، كه هر فصل نيز داراى بخش هاى مختلفى است .
دوفصل آغازين، شامل مقدماتى براى ورود به بحث اصلى «اسما وصفات» است.
شناخت كلّى قرآن كريم و موضوعات مرتبط با آن ، تعريف «وحى» در لغت و اصطلاح و در قرآن كريم ، معناى پيامبر امّى و دلايل امّى بودن پيامبر ، جاويد بودن اعجاز قرآن ، نگارش و جمع قرآن كريم ، مراد از جمع در باره قرآن و ذكر فضايل سوره ها از مطالب فصل اوّل است .
فصل دوم ، بحث امكان فهم قرآن در قبال نظر اخباريان است كه اين امر را منحصر به عده خاصى دانسته اند . نويسنده ، در اين باب به ادله اصوليان و اخباريان استشهاد نموده و با بيان مثال هايى ، امكان فهم قرآن را براى همگان ثابت مى كند .
در فصل سوم ـ كه متن اصلى اين مجموعه را تشكيل مى دهد ـ نويسنده ، تعداد واژگانى

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6085
صفحه از 407
پرینت  ارسال به