پيشينه تاريخى بحث عقل و احاديث مربوط به آن را در چهارمين فصل مورد توجّه قرار داده است . در فصل پنجم ، بحث مفهوم عقل در احاديث كتاب العقل و الجهل را مطرح كرده است. در فصل بعد ، نظرات ملاصدرا را ، به عنوان يك فيلسوف برجسته و شارح اين احاديث ، مورد بررسى قرار داده ، كه در شرح خود پس از ذكر شش معنا براى عقل ، به تطبيق آن معانى با روايات پرداخته است .
۴۰۱ . مفهوم فتنه در قرآن كريم و «نهج البلاغه» ،
حميد رضا صراف ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى و ارشاد ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر عباس مصلايى پور ، استاد مشاور : دكتر كامران ايزدى مباركه ، ۱۳۸۴ ، ۱۲۲ص .
بررسى اين مطالب كه : واژه «فتنه» و واژگان هم ريشه آن ، به چه معانى در قرآن كريم و نهج البلاغه به كار رفته است؟ آيا مى توان يك جامع معنايى را ، به عنوان وجه مشترك تمام آن معناها شناسايى كرد؟ ارتباط واژه «فتنه» با واژگان قريب المعناى آن ، مانند بلا در قرآن كريم چيست؟ واژه «فتنه» و هم ريشه هاى آن در نهج البلاغه و قرآن چه نسبتى با هم دارند؟ اساس اين تحقيق را تشكيل مى دهد كه نگارنده ، پس از مقدمه در چهار فصل بدان پرداخته است :
وى ، نخست اين واژه را از ديد لغويان و مفسّران بررسى نموده ، و سپس با واژگان مترادفش از قبيل «بلا» ، «امتحان» ، «آزمايش» ، «عذاب» ، «گمراهى» و «ضلالت» ، «مصيبت» و «بلا» ، كه در قرآن كريم آمده است ، مقايسه كرده است .
سپس ، همين معانى را در نهج البلاغه جستجو كرده و نخست ، مشتركات بين قرآن و نهج البلاغه و بعد واژه هاى مختص هر يك را توضيح داده است .
۴۰۲ . مفهوم قرض و قرض الحسنه و جايگاه آن در قرآن و حديث و مقايسه آن با فرهنگ جارى جامعه ،
جواد بيك محمّدى ، كارشناسى ارشد الهيات ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر محمّد على لسانى فشاركى ، استاد مشاور : دكتر كامران ايزدى مباركه ، ۱۳۸۱ ، ۳۰۷ص .