منكران معاد جسمانى و پاسخ به آنها پرداخته است . وى ، در اين فصل يازده شبهه را مطرح كرده ، و پيرامون هر شبهه به نقد و بررسى پرداخته است. در ادامه ، رد نظريه تناسخ و دليل آن را توضيح داده و در پايان شبهات خواجه نصيرالدين طوسى در كتاب تجريد الاعتقاد را در اين موضوع توضيح داده است .
۳۹۸ . معناشناسى واژه «عدل» و مترادف ها و متضادهاى آن در قرآن و «نهج البلاغه» ،
فرزانه صادقى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر سيّد رضا مؤدب ، استاد مشاور : دكتر محمّد تقى ديارى ، ۱۳۷۸ ، ۱۵۸ ص .
اين رساله ، در پى :پاسخ به اين سؤال هاست كه : معانى دقيق عدل در قرآن و نهج البلاغه چيست؟ مترادف ها و متضادهاى عدل در قرآن و نهج البلاغه به چه معنى است؟
نگارنده ، در بدو امر دو بار قرآن را مطالعه كرده ، و بيش از نهصد آيه كه در آن به نحوى سخن از عدالت و ظلم بوده ، استخراج نموده ، و در خصوص بعضى آيات به مطالعه نظر مفسّران پرداخته است .
گام دوم ايشان ، دسته بندى آيات و استخراج لغاتى است كه به نظر رسيده مى توان آنها را مترادف و متضاد عدل محسوب كرد .
در گام سوم ، به بيان كاربردهاى اصلى واژه هاى «عدل» و «ظلم» در قرآن پرداخته ، كه ضمن مطالعه كتب و آيات قرآن ، به دسته بندى مشخصى در اين خصوص نايل شده است .
در گام چهارم ، هر واژه را در كتب لغت و فرهنگ نامه ها بررسى نموده ، و ضمن بيان نظر لغويان ، براى هر كاربرد آياتى از قرآن را ، همراه ديدگاه مفسّران در خصوص هر آيه ذكر كرده است .
تقريبا همين شيوه را در مورد نهج البلاغه نيز دنبال كرده ، و چون هدف اصلى وى ، بررسى اين واژه در قرآن بوده از ذكر نظرات مفسّران نهج البلاغه خوددارى كرده است .
۳۹۹ . معيارهاى فهم و نقد حديث در تفسير «الميزان» ،
شادى نفيسى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، استادان مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و دكتر نهله غروى نايينى ، ۱۳۸۱ ، ۶۶۰ ص .