335
چکيده پايان نامه هاي حديثي

معرفى منابع را مقدم داشته ، و در مقدمه رساله ، به اصول اوليه در باره خلافت امام ، از قبيل وجود نص صريح در غدير خم ، برپايى سقيفه ، عدم اعتنا به نوشتن نامه توسط پيامبر ، خلافت انتسابى ، شورا و امثال آن پرداخته و سپس ، به سير طبيعى تاريخ پس از پيامبر اسلام توجّه نموده است .
فصل اوّل را به واقعه قتل عثمان و گشوده شدن باب فتنه اختصاص داده و در اين باب ، پنج عامل از عوامل مهم قتل عثمان را ذكر نموده است وى ، در ضمن كسانى را كه در قتل عثمان دخالتِ مستقيم يا غير مستقيم داشته اند ، معرفى نموده ، و نقش حضرت على عليه السلام را در واكنش به قتل عثمان بازگو نموده است .
فصل دوم ، در باره صراحت و صداقت در سياست امام است . نگارنده ، پس از بررسى واژه «سياست» و موارد استفاده آن ، تعريف مورد قبول مكتب اسلام از سياست ، و نگرش مثبت به سياست و سياستمدارى در منابع معتبر اسلام را ، در مقايسه با سياست در عرف استعمار ، تجزيه و تحليل نموده است .
فصل سوم ، در باره عدالت امام بحث مى كند . در اين قسمت ، ضمن اشاره به سنّت رسول اكرم صلى الله عليه و آله در تقسيم بيت المال ، روش امام على عليه السلام در تقسيم بيت المال و عدم انعطاف در مورد خود و خويشاوندان ، و تبعات انعطاف ناپذيرى در اجراى عدالت بر حكومت علوى را بررسى كرده است .
در فصل چهارم ، به بررسى اوضاع خوارج پرداخته ، و اين گروه را زاييده جهالت ها دانسته وآثار وتبعات ظهور خوارج بر حكومت امام را بررسى نموده است.

۳۹۶ . مصاحف صحابه و صاحبان آن ،

نسرين بحيرايى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، ۱۳۷۹ ، ۱۴۹ ص .
پاسخ به سئوالاتى از اين قبيل كه : در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله ، قرآن چگونه از گزند فراموشى مصون ماند؟ چه كسانى و چگونه ، نوشتن آن را برعهده داشتند؟ چه كسانى براى خود مصحف خصوصى تهيه كردند ؟ چه اختلاف هايى در كتابت مصاحف وجود داشت؟ هدف نگارنده از نگارش اين پايان نامه است .
وى ، در اين رساله ، در سه بخش به بررسى مراحل تدوين و پيدايش مصاحف گوناگون و نهايتا پيدايش مصحف كنونى (قرآن مجيد) پرداخته است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
334

فصول شش گانه اين پايان نامه، با بخش هايى مجزا، به بررسى اين موضوع پرداخته است:
در فصل اوّل ، با بيان اين كه مشاركت زنان ، اصلى عقلايى است ، و بيان معناى حسن و قبح افعال ، حسن و قبح عقلى را از منظر قرآن و سنّت بررسى نموده ، و ملاك هاى حسن و قبح را برشمرده است .
فصل دوم پايان نامه ، در باره مبانى مشاركت از ديدگاه قرآن و حديث است . وى ، نخست با توجّه به مبانى مشاركت از ديدگاه قرآن ، به بررسى مقام انسانى و جايگاه زن در قرآن پرداخته ، و ضمن بررسى مبدأ آفرينش انسان از اين منظر ، به اين نتيجه رسيده كه از ديدگاه قرآن تفاوتى ميان آفرينش زن و مرد نيست. بخش دوم اين فصل ، در باب مبانى مشاركت از منظر حديث است كه اين مبانى عبارت اند از : يكسانى در اصل خلقت ، يكسانى ارزش ها ، يكسانى در امر به معروف و نهى از منكر نمودن ، يكسانى در جهاد ، يكسانى در دانش اندوزى ، يكسانى در كمك به مردم و يكسانى در طلب روزى .
فصل سوم ، شواهد مشاركت اجتماعى زنان نام دارد . وى ، با گزارش شواهدى از دوران رسالت و پس از آن ، اين فهم قرآنى را ، كه نشانگر مشاركت زنان در عرصه ها و فعاليت هاى مختلف اجتماعى است ، بازگو مى كند. در ادامه اين فصل ، آدابى را كه در آموزه هاى قرآن و سنّت نبوى براى مشاركت زنان و اختلاطِ الزامى مردان و زنان در محيط اجتماعى رقم خورده ، شرح داده است .
در فصل چهارم و پنجم هم آداب مشاركت اجتماعى و قيود مشاركت اجتماعى زنان را توضيح داده است .
در فصل ششم ، نگارنده ضمن مطرح نمودن شبهاتى كه از بررسى آراى فقها و روايات به دست آورده ، سعى نموده تا به بعضى از اين شبهات پاسخ دهد .

۳۹۵ . مشكلات و موانع خلافت على عليه السلام از ديدگاه تاريخ ،

سيّد كاظم ميرجليلى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر صادق آيينه وند ، استاد مشاور : حجة الاسلام دكتر احمد بهشتى ، ۱۳۷۸ ، ۳۲۱ ص .
اين تحقيق تاريخى است روشن و گويا از دوران خلافت على عليه السلام و حوادث قبل از آن ، كه مرتبط با اين دوران است ، و به اتكاى معتبرترين مدارك تاريخ اسلام ، در مقدمه و چهار فصل تهيه شده است .
نگارنده ، نخست ضرورت تحقيق موضوع ، محدوديت هاى تحقيق ، روش تحقيق و

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6056
صفحه از 407
پرینت  ارسال به