333
چکيده پايان نامه هاي حديثي

در بخش نخست ، معناى لغوى «مسند» و واژه هاى وابسته به آن را شرح داده ، و انواع كتاب هاى حديث رابررسى كرده، و تفاوت آنها را بامسندها روشن ساخته است.
در بخش دوم ، به جايگاه مسندنويسى در تاريخ تدوين حديث اهل سنّت ، و مراحل گوناگون آن پرداخته است .
بخش سوم را به معرفى مسندهايى كه به مؤلّفان خود منسوب اند اختصاص داده ، و مرورى بر پاره اى از احوال مسندنويسان ، به ترتيب تاريخ درگذشت آنان دارد .
در بخش چهارم ، ابتدا مسندهايى را يادآور شده كه به نام راويان خود شناخته مى شوند . سپس ، در باره مجموعه هايى سخن گفته كه از روى خطا يا سهل انگارى ، آنها را مسند خوانده اند .
در بخش پنجم ، به سهم شيعه در عرصه مسندنويسى پرداخته ، و ضمن پژوهشى در باره «اصول اربعمأة» و بررسى تاريخ پيدايش آنها در تاريخ حديث شيعه ، آن را با تاريخ اهل سنّت مقايسه نموده است .
در بخش ششم و هفتم ، به معرفى مسند زيد شهيد و مسند حُميدى و مؤلّفش ، و محتواى آنها و ميزان اعتبار احاديث آنها پرداخته است .
در بخش هشتم ، مسند ابن حنبل را ارزيابى كرده است .
بخش نهم را به معرفى مسند ابوحنيفه اختصاص داده ، و در آخرين بخش ، در باره سند ابويعلى موصلى و بعضى مسانيد ديگر اطلاعاتى ذكر كرده است .

۳۹۴ . مشاركت اجتماعى زنان از ديدگاه قرآن و حديث ،

سهيلا جلالى كندرى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، اساتيد مشاور : آية اللّه سيّد محمّد موسوى بجنوردى و دكتر صادق آيينه وند ، ۱۳۷۹ ، ۲۸۲ ص .
اين كه آيا اسلام ، به زنان اجازه شركت در فعاليت هاى مختلف اجتماعى را داده است يا خير؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ ، حدود اين مشاركت چيست؟ از مباحث مطرح شده در اين پايان نامه است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
332

اين تحقيق ، شامل هفت فصل است :
در فصل اوّل ، به بررسى پيدايش اجتهاد در ميان اهل سنّت و مكتب تشيع پرداخته است . نگاهى به عمل به احكام در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله و پس از رحلت آن حضرت ، جعل احاديث از قول پيامبر صلى الله عليه و آله ، پيدايش رأى و قياس و سير تكاملى اجتهاد در طول تاريخ ، و خاستگاه عقلى اجتهاد و سرچشمه هاى قوانين شرعى در فقه ، از مطالب اين فصل است .
در فصل دوم ، پيدايش اخباريه و ريشه هاى اخباريگرى و نظرات گوناگونى را كه در اين باب وجود دارد ، مورد بررسى قرار داده است . وى ، با بيان تفاوت اخباريت پيشينيان با اخباريت استرآبادى ، برخى از عوامل فكرى و اجتماعى مؤثر در پيدايش اخباريه نوين و ادوار اخباريگرى و اخباريه را متذكر شده است .
فصل سوم را به اختلافات ميان اخباريان و اصوليان و ديدگاه هاى عمده اخباريان اختصاص داده و در اين زمينه ، با نقل اقوال ، جايگاه اجتهاد ، قرآن ، اخبار ، علم اصول و رجال را نزد اخباريه توضيح داده است .
در فصل چهارم ، نگاهى گذرا به زندگانى بعضى از اخباريان تندرو و متعصب نموده ، و در فصل پنجم ، در باره اخبار ميانه رو و معتدل توضيحاتى داده است .
فصل ششم ، بحث از جبهه مقابل ، يعنى اصوليان است .
در فصل هفتم ، تأثيرات اخباريگرى ، محل هاى رواج اخباريگرى ، تأليف كتب روايى در عصر اوج اخباريگرى ، رابطه مسلك شيخيه با اخباريه ، و بررسى و مقايسه برخى از عقايد شيخيه و اخباريه را مورد بررسى قرار داده است .

۳۹۳ . مسندنويسى در تاريخ حديث ،

سيّد كاظم طباطبايى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : دكتر آذرتاش آذرنوش و دكتر سيّد مرتضى آية اللّه زاده شيرازى ، ۱۳۷۴ ، ۴۰۰ ص .
پاسخ به پرسش هايى از اين قبيل كه : مسندنويسى چه سودهايى را در پى دارد؟ جايگاه مسندنويسى در تاريخ تدوين حديث كجاست؟ چرا امروزه ، ما از ميان انبوه مسندها تنها با شمار اندكى از آنها آشنايى داريم؟ چرا در ميان شيعيان ، اين شيوه از تدوين حديث ، كمتر رواج داشته است؟ هدف نگارنده را تشكيل مى دهد ، كه در ده بخش به بررسى اين موضوع ها پرداخته است :

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6327
صفحه از 407
پرینت  ارسال به