اثبات كرده ، و از آن نتيجه گرفته كه موجوداتى چون زمين و برخى از مكان ها نيز مى توانند جزء شاهدان اعمال باشند .
در بخش دوم رساله ، گواهان اعمال را به صورت جداگانه مورد بررسى قرار داده ، و شاهد بودن خداى متعال ، فرشتگان ، پيامبران ، امامان عليهم السلام ، اعضا و جوارح ، زمين و... را بررسى نموده است ، و در هر كدام به آيات و روايات استناد كرده ، و نمونه هايى از اين گواهان را ذكر كرده است .
در بخش سوم ، كيفيت شهادت ، شرايط شاهد و مشهود عليه را مطالعه كرده ، و در بخش چهارم ، برخى از اشكال ها را ذكر و نقد و بررسى نموده است . در نهايت ، آثار تربيتى اعتقاد به گواهى بر اعمال را بررسى نموده است .
۳۷۱ . لباس در قرآن و روايات و احكام آن ،
ابراهيم كاملى خلجى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران مركزى) ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، ۱۳۷۷ ، ۱۲۶ ص .
هدف اين پژوهش ، بررسى فرهنگ پوشش در اسلام و ارائه الگوى مناسب براى مسلمانان در اين زمينه است . سبك اين تحقيق ، بدين شكل است كه ضمن مطالعه بر روى نوع پوشش مردم ، و بررسى علل گرايش به نوع خاصى از لباس در جامعه ، علل روى آوردن مسلمانان به الگوهاى ديگران را ، با وجودِ داشتن فرهنگ غنى در لباس پوشيدن ، نقد و بررسى نموده است .
فصول پنج گانه اين پژوهش عبارت اند از :
فصل اوّل : توضيح نشانه فرهنگ بودن لباس ، ويژگى خاص انسان در مورد لباس ، آثار بهره مندى از لباس ، و منشأ پيدايش لباس .
فصل دوم : يادآورى انواع لباس در قرآن ، معانى زينت در قرآن ، علل سقوط اجتماعات بشرى .
فصل سوم : فتنه هاى شيطانى ، ابزارهاى شيطان براى ايجاد برهنگى ، كشف حجاب به عنوان مصداق بارز فعاليت شيطانى ، معرفى اجمالى كنوانسيون تساوى حقوق زن و مرد .
فصل چهارم : لباس در روايات ، رنگ لباس ، جنس لباس ، شكل لباس ، رابطه لباس و نظافت ، آداب پوشيدن لباس نو .
فصل پنجم : احكام پوشيدن لباس ، ميزان پوشش مرد از محارم و ديگر مردان ، پوشش زن در برابر نامحرم ، احكام بهره مندى از زينت ، لباس هاى حرام براى مرد و زن .