است : اوّل ، حكومت از ديدگاه امير مؤمنان عليه السلام ؛ دوم ، علل انحطاط و بى ثباتى آن . در قسمت اوّل ، به مباحث ضرورت حكومت و در قسمت دوم ، به برخى علل انحطاط و بى ثباتى حكومت ها ، كه از ديدگاه امير المؤمنين عليه السلام به سه دسته اجتماعى ، سياسى و اقتصادى تقسيم مى شود ، و در باره هر يك از اين علل و تأثيرات آنها ، مشروحا بحث نموده است .
اين پايان نامه ، از چهار فصل فراهم آمده است :
نگارنده ، در فصل اوّل با عنوان حكومت در نهج البلاغه ، ضمن بررسى ضرورت وجود حكومت در بين جوامع ، و بررسى نظرات برخى انديشمندان غربى و اسلامى در اين زمينه ، ديدگاه امير مؤمنان را در باب اين ضرورت متذكر شده ، و با بررسى علت وجود حكومت و وظيفه حكومت در قبال مردم ، ويژگى ها و صفات حاكم را برشمرده است .
وى ، در فصل دوم به بيان علل اجتماعىِ انحطاط و بى ثباتى حكومت ها پرداخته ، و عمده اين علل را چهار علت مى داند كه عبارت اند از : بى عدالتى و ظلم ، جهل به تاريخ ، فقر و تهيدستى افراد اجتماع ، تفرقه و تشتت ، و پيرامون هر كدام نمونه هايى عينى از تاريخ و منابع روايى ذكر كرده است .
فصل سوم ، در باره علل سياسى انحطاط و بى ثباتى حكومت هاست ؛ عواملى چون : عدم نظارت بر حكمرانان ، خودمحورى حكمرانان ، بدرفتارى حكمرانان با مردم .
نگارنده ، در فصل چهارم اشاره به علت ديگرى از علل انحطاط و بى ثباتى حكومت ها كرده ، كه علل اقتصادى است . اخذ ماليات ، بدون عمران كشور و حيف و ميل بيت المال ، از عوامل عمده در اين زمينه است .
۳۴۱ . علل تدليس در حديث ،
پرويز رستگار جزى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، اساتيد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و على اكبر غفارى صفت ، ۱۳۸۱ ، ۵۰۳ ص .
آيا به جوامع روايى مسلمانان ، مشكل تدليس راه يافته است؟ علل تدليس در جوامع روايى اهل سنّت كدام است؟ علل بر كنارى جوامع روايى شيعى از تدليس چيست؟ به عبارتى ديگر ، بررسى علل و زمينه هاى راهيابى تدليس به صحاح شش گانه اهل سنّت ، و آشكار كردن و اثبات اعتبار و سلامت حديث شيعه ، از جمله اهداف اين تحقيق است .
نگارنده اين پايان نامه ، پس از تعريف تدليس ، انواع و حكم آن ، گردآورى نام مدلّسان و