از ثبت احاديثى كه با ساير احاديث قطعى الصدور از آن حضرت تضاد داشته ، و يا با شخصيت معصومان عليهم السلام منافات دارد ، صرف نظر نموده است .
۳۲۳ . صلح و خشونت از ديدگاه قرآن و حديث و پاسخ به شبهات ،
محمّد عارف حيدر قزلباش ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، مدرسه علميه امام خمينى رحمه الله ، استاد راهنما : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، استاد مشاور : حجة الاسلام حسين علوى مهر ، ۱۳۸۴ ، ۴۶۷ ص .
بررسى اين كه آيا اسلام ، دين صلح است يا دين خشونت؟ مبانى صلح و خشونت در اسلام چيست؟ رابطه جهاد و دفاع با خشونت چيست؟ و سؤالات فرعى ديگر ، انگيزه نگارنده در تدوين اين پايان نامه است ، كه در چهار فصل بدان پرداخته است :
در فصل اوّل ، به اثبات رسانده كه مبدأ صلح و خشونت در اسلام ، خدا است كه رحمت را بر خود حتم كرده ، و واسطه شريعت اسلام پيامبرى است كه رحمت براى جهانيان ، و كتابش مايه هدايت و رحمت است .
در فصل دوم ، به تحليل صلح در اسلام پرداخته ، و نشان داده كه اصل اوليه در اسلام ، صلح است .
در فصل سوم ، به تحليل خشونت از ديدگاه اسلام پرداخته ، و اين مطلب را توضيح داده كه در اسلام خشونت به نفع جامعه و فرد صورت مى گيرد ، و مواردى كه ابراز خشونت شناخته شده اند (مانند قتل مرتد ، قصاص ، حدود ، جهاد و ... ) در واقع مايه لطف و رحمت خدا در نظام آفرينش احسن و به منظور باز دارندگى از پليدى ها ، زشتى ها و تعدى به حقوق الهى و انسانى است ؛ چون حيات بشر ، در مراعات نمودن اين احكام است .
در فصل چهارم ، سيره معصومان عليهم السلام در باب مخالفان را بررسى كرده ؛ همان طور كه تاريخ شاهد است كه برخورد معصومان عليهم السلام با مخالفان و دشمنان ، داراى مصالح بزرگ و به نفع فرد و جامعه اسلامى بوده است .
۳۲۴ . الصنائع البديعية فى «نهج البلاغه» ،
محمّد رضا لطفى ، كارشناسى ارشد لغت و ادبيات عرب ، دانشگاه آزاد اسلامى قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد على آذرشب ، استاد مشاور : دكتر فيروز حريرچى ، ۱۳۷۶ ، ۱۲۶ ص .