بررسى صحّت و سقم داورى هايى كه در باره آنها شده و در پايان ، نام آثار ، مشخصات كوتاهِ آثار چاپى ، و گزارشى مختصر از محتويات آنها .
راويانى كه در اين رساله به شرح حال و آثار آنها پرداخته است ، عبارت اند از : ابن سكيت ، ابو عبيده ، حماد راويه ، خلف احمر ، ابوزيد انصارى و ابو عمرو شيبانى .
۳۱۱ . شرح واژه هاى سوره فاتحه و بقره به وسيله روايات ،
فهيمه جمالى راد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات دانشگاه تهران ، استاد راهنما : عبد المهدى يادگارى ، ۱۳۶۷ ، ۱۲۶ ص .
گرچه متداول است كه در تبيين معانى لغات قرآن ، ابتدا به منابع و كتب واژه شناسان مراجعه مى شود و آن گاه ، براى تأييد ، به رواياتى كه در اين باره رسيده ، استناد مى شود ، در اين پايان نامه ، براى تبيين معانى واژه ها ، ابتدا به روايات مراجعه شده و براى دفاع از روايات ، احيانا به منابع لغوى از قبيل : اقرب الموارد ، لسان العرب ، مجمع البحرين ، مفردات الفاظ القرآن ، قاموس قرآن و... نيز مراجعه شده است. نويسنده ، بيشتر شرح لغات را از ديد اهل لغت يافته و اگر در شرح بعضى لغات استناد به حديث شده به منظور تأييد معناى لغوى آن واژه بوده ، و چه بسا معصوم عليه السلام در شرح لغتى ، اشاره به مصداق و تأويل آن نيز نموده است كه از ديد اهل لغت دور مانده ، و در نتيجه ، به كتب تفسير رجوع نموده و در اين ميان ، تفاسير مأثور بيش از منابع ديگر مورد استفاده قرار گرفته است و به منظور شرحى همه جانبه ، به تفاسير مأثور اهل سنّت نيز رجوع نموده و احاديثى را كه در شرح لغتى بيان داشته اند نقل نموده است .
در اين پايان نامه ، با تكيه بر تفاسير روايى شيعه ، همچون : نور الثقلين ، البرهان ، تفسير القمى و نيز تفاسير روايى اهل سنّت ، همچون : الدرّ المنثور ، واژه هاى دو سوره فاتحه و بقره ، بر اساس ترتيب الفبا شرح و تبيين شده است. نويسنده رساله ، در نظر داشته اين كار را تا پايان قرآن دنبال كند ؛ اما چنان كه در مقدمه آورده ، به علت گستردگى كار و محدوديت زمانى ، به همين دو سوره بسنده كرده است.
۳۱۲ . شفاعت در قرآن و احاديث معصومان عليهم السلام ،
نهله غروى نايينى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : آية اللّه ابوالقاسم خزعلى ، ۱۳۶۸ ، ۱۷۲ ص.