259
چکيده پايان نامه هاي حديثي

در بخش اوّل ، معانى لغوى و اصطلاحى «ملأ» و «مترف» ، سيماى ملأ و مترف در قرآن و نهج البلاغه ، و تعاريفى پيرامون طبقات اجتماعى را مطرح كرده است .
در بخش دوم ، مهم ترين اوصاف طبقه ملأ و مترف ، از جمله : تبعيت از آبا و اجداد گمراهشان ، فسق و فجور آنان ، اصرار بر گناهان ، گردنكشى و استكبار ، و انكار معاد را بيان كرده است .
در بخش سوم ، به روش هاى تخريبى گروه ملأ و مترف از جمله : گمراه خواندن رسولان ، استهزاى رسولان و مؤمنان ، درخواست كمك از رسولان در دفع عذاب از آنان و سپس خلف وعده ، و بشر خواندن رسولان پرداخته است .
در بخش چهارم ، عاقبت گروه ملأ و مترف در قرآن و نهج البلاغه را بيان كرده ، و به مواردى چون : هلاك شدن اين قوم ، رسيدن به تعب و خوارى ، و بطلان اعمال نيكشان اشاره نموده است .

۳۰۶ . سيماى مخبتين در قرآن و روايات ،

امر اللّه سليمانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر ناصر رفيعى ، ۱۳۸۳ ، ۲۳۵ ص .
بررسى واژه «اخبات» از ديدگاه آيات و روايات و لغت واصطلاح ، معرفى دقيق موضوع همراه با تشريح ابعاد و حدود آن ، و همچنين شناسايى جنبه هاى مبهم و مجهول موضوع ، از مباحث مطرح شده در اين پايان نامه است .
وى ، در مقدمه موضوع را تبيين نموده و اهداف و پيشينه و ضرورت و محدوديت هاى را بيان كرده است .
در بخش اوّل ، ابتدا به مفهوم شناسى «اخبات» از نظر لغت و اصطلاح پرداخته ، و مترادفات آن را نيز مورد بحث قرار داده است ؛ كلماتى از قبيل : «تواضع» ، «خشوع» ، «سكينه» ، «اطمينان» ، «خوف و خشيت» ، «اخلاص» و «انابه» پس از آن ، سير تاريخى بحث اخبات را بيان نموده است .
در بخش دوم رساله ، به سيماى مخبتين پرداخته ، وپس ازبيان مصاديق اعلاى مخبتين ، صفات آنان را ، آن گونه كه از قرآن مجيد و روايات به دست مى آيد توضيح داده است ، كه مخبتان در ابتدا ، بر اثر ذكر الهى به خوف و خشيت و سرانجام ، به اطمينان و آرامش مى رسند . اقسام ، درجات وآثار اخبات را نيز بيان كرده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
258

۳۰۴ . سيماى حضرت ابراهيم عليه السلام در قرآن و حديث ،

رقيه باى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى كرج ، استاد راهنما : دكتر يد اللّه نصيريان ، استاد مشاور : دكتر جعفرعلى اميدى ، ۱۳۸۰ ، ۱۳۸ ص .
اين پژوهش ، تحقيقى است در باب داستان حضرت ابراهيم عليه السلام ، كه در تفسير و فهم قرآن ، از جايگاه ويژه اى برخوردار است . محور بحث در اين تحقيق ، بحث كلامى توحيد است .
نگارنده ، اين پايان نامه را در دو بخش و دوازده فصل تنظيم نموده است :
در بخش اوّل ـ كه مشتمل بر پنج فصل است ـ در مورد خاندان و زادگاه حضرت ابراهيم عليه السلام ، ولادت حضرت ابراهيم عليه السلام ، اين كه آيا آزر پدر ابراهيم عليه السلام بود ، زندگانى آن حضرت در دوران جوانى ، اشتغالات او ، شكستن بت هاى بت پرستان و محاكمه حضرت ابراهيم عليه السلام ، و مقدمات سوزاندن ايشان بحث كرده است . پايان اين بخش را به ازدواج حضرت ابراهيم عليه السلام با ساره و بخشيدن هاجر اختصاص داده است .
بخش دوم ـ كه مشتمل بر هفت فصل است ـ به نبوت و رسالت حضرت ابراهيم عليه السلام اختصاص دارد . خداجويى و توحيد حضرت ابراهيم عليه السلام ، مناظره آن حضرت با بت پرستان ، مهاجرت حضرت ابراهيم عليه السلام ، آيين حنيف در عصر جاهلى ، حنفيّت در بيان قرآن ، آزمون حضرت ابراهيم عليه السلام كه اشاره به معاد و زنده شدن دوباره مرغان و ذبح اسماعيل عليه السلام دارد ، ازدواج حضرت ابراهيم عليه السلام با هاجر ، بردن هاجر و اسماعيل عليه السلام به مكّه ، ساختن كعبه با هميارى اسماعيل به فرمان خداوند ، ازدواج اسماعيل عليه السلام ، كتاب آسمانى ، و مناقب آن حضرت را در اين بخش توضيح داده است .

۳۰۵ . سيماى مترفين در قرآن و «نهج البلاغه» ،

شهناز يعقوبى ، كارشناسى ارشد [ علوم قرآن و حديث ] ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر كاظم عسكرى ، استاد مشاور : دكتر مجيد معارف ، ۱۳۸۰ ، ۱۲۱ ص .
هدف نگارنده آن است كه با بررسى آيات قرآنى و روايات ، مفهوم مترف و ملأ را بررسى كرده ، به ذكر ويژگى هاى اين گروه و روش هاى تخريبى اينان ، در برابر رسولان الهى و عاقبت اين گروه بپردازد .
وى ، رساله خود را در چهار بخش تدوين نموده است :

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5981
صفحه از 407
پرینت  ارسال به