كه بسيارى از ارزش ها و فضايل اخلاقى، برپايه ادب است.
مباحث اين پايان نامه، در دوبخش كلّى تدوين شده است: يك مقدمه و چهار فصل.
فصل اوّل ، شامل تعريف اخلاق ، بيان ريشه كلّى اخلاق و مترادفات آن ، تعريف ادب از قول لغويان و ادبا ، و وجه ارتباط ادب با اخلاق است .
فصل دوم در بيان ويژگى ادب قرآنى است مسئله معجزه بودن قرآن را مطرح ساخته و الگودهى قرآن را از معجزات آن شمرده و آن را بهترين الگوى اخلاقى براى بشر معرفى نموده است.
فصل سوم ، در باب آداب و خصال مؤمنان در قرآن است. اين فصل از بخش هايى چون : آداب فردى و شخصى ، آداب اجتماعى و معاشرتى ، بحثى مستقل در باره ادب سلام و تحيّت ، و ادب در برابر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و والدين تشكيل شده است .
در فصل چهارم نويسنده، به معرفى الگوهاى نمونه، مانند انبياى الهى در قرآن كريم، پرداخته و ضمن آوردن مثال هايى از آيات قرآن، ادب انبيا را تشريح كرده است.
۲۱ . ارائه مدل كاربردى در مديريت آموزش و پرورش كشور با الهام از آراى مديريتى حضرت امام على عليه السلام ،
حسين خُنَيفِر ، دكترى مديريت آموزش ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد علوم و تحقيقات) ، استاد راهنما : دكتر منوچهر جواهرى ، استادان مشاور : دكتر نادرقلى قورچيان و دكتر غلامرضا جندقى ، ۱۳۸۰ ، ۲۱۰ ص .
اين تحقيق ، با عنوان مزبور ، و بررسى ميزان ضرورت آن در وضع مطلوب ، و تحقيق در باره مؤلّفه هاى آن در وضع موجود ، و تناسب سنجى آن با شرايط اقتصادى ، اجتماعى و فرهنگى است . روش مورد استفاده نگارنده ، در اين پژوهش ، در وهله نخست ، مطالعات نظرى است كه با بهره گيرى از اصول و مبانى دانش مديريت و آموزه هاى حضرت على عليه السلام و به صورت تطبيقى در باره اهمّيّت نقشى است كه مديريت ، در دنياى امروزى ، داشته و ، در آينده ، نيز خواهد داشت .
اين پايان نامه داراى پنج فصل است :
در فصل اوّل ، نگارنده ضمن توضيح كلّيات بحث ، نخست به تبيين مسئله و شرح و توضيح موضوع پرداخته ، سپس با كاوشى در ضرورت و اهمّيّت آن در جامعه ، با طرح سؤالاتى كلّى و جزئى و پاسخ به اين سؤالات ، جايگاه بحث را در جامعه كنونى توضيح داده است .