ضبط سخنان مولا نشان مى دهد ، و نيز قول عده اى از شكاكان و خناسان كه مى گويند نهج البلاغه ، ساخته ذهن سيّد رضى بوده است رد مى شود ؛ چرا كه مسعودى ، تقريبا صد سال پيش از سيّد رضى مى زيسته است .
به نظر نگارنده اين رساله ، اكنون دو كار لازم در مورد نهج البلاغه در پيش است : يكى غور و تعمق در محتواى نهج البلاغه ، تا مكتب على عليه السلام در مسائل مختلف و تنوعى كه در نهج البلاغه مطرح است دقيقا روشن شود ؛ ديگر ، تحقيق در اسناد و مدارك نهج البلاغه .
نگارنده ، روى اين اصل ، پايان نامه خود را بدون بخش بندى و فصل بندى ، با يك پيش گفتار و مقدمه شروع نموده و سپس ، زمينه تاريخى يك يك خطبه ها را ، شماره بندى شده ، شرح مى دهد . در مقدمه ، نگاهى دارد به شخصيت وجودى حضرت على عليه السلام ، امتيازات سخن مولا ، زندگى نامه سيّد رضى رحمه الله ، تأليفات و كتب سيّد رضى ، و موقعيت و منهج سيّد رضى در نهج البلاغه .
۲۹۴ . زن از ديدگاه «نهج البلاغه» ،
فاطمه علائى رحمانى ، كارشناسى ارشد ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، ۱۳۶۹ ، ۳۰۵ ص .
سيماى زن در نهج البلاغه ، طرحى يك بعدى از چهره كامل زن در قرآن است . زنان ما ، در نهج البلاغه ، با عباراتى كه حاكى از ناقص بودن زن است وصف شده اند و مع الأسف ، اكثر شارحان نهج البلاغه نيز در جهت اثبات اين مطلب برآمده اند كه زنان در اكثر ابعاد ، از مردان ناقص ترند . اين رساله ، در صدد جمع آيات قرآن و سخنان امام عليه السلام در نهج البلاغه برآمده است .
نگارنده ، نخست توضيحى در باره طرح يك بعدى بودن زن در نهج البلاغه داده ، بررسى چهره واقعى زن از ديدگاه قرآن ، تفاوت هاى مرد و زن ، رمز اين تفاوت ها ، موقعيت اجتماعى زن و احكام مشترك بين مرد و زن و اختصاص زنان در شرع مقدس ، روش مطالعه در نهج البلاغه و پيوند تنگاتنگ نهج البلاغه با قرآن و قضاياى منقوله در زمينه مقام و شخصيت زن در نهج البلاغه، ارزش و اعتبار اسناد و مدارك نهج البلاغه، برداشت غلط از قضاياى نقل شده نهج البلاغه در باره زن ، از ديگر مطالبى است كه در مقدمه آورده است .
فصل اوّل ، مربوط به اسناد و مناسبت هاى تاريخى خطبه شماره ۸۰ نهج البلاغه است ، كه ضمن بررسى ميزان سنديت اين خطبه ، بر اساس لحن و مخاطبان ، اين خطبه را معرفى و