است . در برخى موارد ، متن روايت موجود در كتابت ، با رواياتى كه در منابع وجود داشته متفاوت بوده ، كه با نقل آن روايات ، اختلاف بين روايات را نشان داده است ؛
خ . جهت فهم سريع تر خوانندگان ، برخى از كلمات و اصطلاحات دشوارِ متن را معنا كرده و توضيح داده است .
۲۱۴ . تصحيح و نقد و بررسى كتاب «نفايس الفنون فى عرائس العيون» ،
غلامرضا مست على ، دكترى رشته ادبيات فارسى ، دانشكده تربيت مدرس دانشگاه علوم انسانى ، استاد راهنما : دكتر احمد احمدى ، ۱۳۷۴ ، ۱۸۱ ص .
كتاب نفايس الفنون فى عرائس العيون ، تأليف شمس الدين محمّد بن محمود آملى ، از علماى قرن هشتم هجرى ، كتابى است در موضوعات مختلف كه مى توان آن را كشكول نيز خواند.
محقق ، قسمت حديث اين كتاب را برگزيده و ضمن تصحيح و نقد و بررسى آن ، به عنوان رساله دكترى رشته ادبيات فارسى ، قسمتى از اين كتاب را احيا نموده است.
محل بحث محقق ، فن سوم از قسم اوّل اين كتاب است ، كه در باره علم نگاشته شده است . نويسنده قبل از ورود به بحث ، چند فايده را متذكر مى شود :
فايده اوّل ، در بيان اصطلاحات وارد در باره حديث و معناى لغوى و استعمالى لفظ «حديث» است. نويسنده ، به مناسبت ، به معرفى صحاح سته پرداخته و اولين كتاب حديثى را موطأ مالك دانسته و اشاره كرده است كه نزد خود اهل سنّت هم ، موطأ ، اصح كتب حديثى آنان است .
فايده دوم ، در باره تقسيمات حديث به صحيح و حسن و ضعيف و شرح هر يك است.
فايده سوم ، به احوال نقله حديث به اعتبار سبقت در اسلام و هجرت و وفور علم و فضيلت و كثرت ملازمت ، مربوط مى شود. در اين تقسيم بندى ، نقله حديث به دوازده طبقه تقسيم شده اند كه مشهور ، تعداد آنان را سى هزار نفر دانسته اند .
فايده چهارم ، در باره كيفيت علم به حديث است. نويسنده ، اين بحث را با بيان و شرح سه حديث به پايان برده است.
قسمت دوم اين تحقيق ، ذكر چهل حديث به شيوه يك «اربعين» در باب ايمان و اسلام و ادب و اخلاق و مواعظ و حكم است.