169
چکيده پايان نامه هاي حديثي

فصل سوم ، همان مباحث فصل دوم را از ديدگاه عارفان بررسى مى كند .
در آخر ، يك ضميمه آورده كه فهرستى تحقيقى از اسما و صفاتى است كه در صحيفه سجاديه به كار رفته است .

۱۹۹ . تحليل و بررسى روش ابن جوزى در نقد حديث ،

سعيد فخارى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام والمسلمين احمد عابدى ، استاد مشاور : حجة الاسلام والمسلمين محمّد على مهدوى راد ، ۱۳۷۸ ، ۱۴۶ص .
اصلى ترين موضوع در اين پايان نامه ، پرداختن به مناقشات سندى ابن جوزى و تبيين و توضيح روش وى در نقد حديث است ، و اين مهم مقدور نيست ، مگر با تحقيقى جامع پيرامون شناخت اصول مناقشات سندى ، و اين كه پى ببريم اساس ابن جوزى در جرح و قدح روات چيست؟ چه اصولى بايد در مناقشات سندى رعايت شود؟ آيا ابن جوزى ، پايبندى به اصول جرح و قدح راويان داشته است؟ و علاوه بر اينها ، مناقشات سندى تا كجا داراى ارزش بوده ، حدّ و مرز مناقشات سندى چيست؟
محور بحث نگارنده ، كتاب الموضوعات ، در باره احاديث جعلى است . گرچه پيش از آن ، كتاب هاى ديگر به همين منظور تأليف شده بود ، اين كتاب جاى خود را در ميان ساير كتب باز نمود و بعدها ، هر پژوهشگرى كه در اين زمينه اقدام به تحقيق و كاوش نمود ، خود را بى نياز از چنين كتابى نيافت .
نگارنده ، پايان نامه خود را در يك مقدمه و سه بخش ذيل تدوين نموده است :
در بخش اوّل ، روش ابن جوزى در نقد حديث را با توجّه به كتاب الموضوعات آورده ، و نظر همگان را به تمام اهتمام ابن جوزى به جرح و قدح راوى معطوف نموده و اين كه ابن جوزى ، با تضعيف سند ، متن حديث را از اعتبار ساقط كرده است . همچنين در اين بخش ، پيروى ابن جوزى از جوزقانى و نتيجه آن را يادآور شده است .
در بخش دوم ، به طور كلّى ، علامت هاى جعل حديث را بررسى نموده ، تا سهم ابن جوزى در استفاده از هر يك از آنها معلوم شود ، و نيز با تحقيقى پيرامون اصول جرح و تعديل ، اشتباهات ابن جوزى را در زمينه نقد حديث برشمرده است .
در بخش سوم ، نگارنده به دفاع از برخى احاديث پرداخته است كه ابن جوزى ، بدون شاهد و دليل ، تنها به اتهام راوى آنها را تا مرتبه جعلى بودن تنزل داده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
168

مى كند، و مهم ترين سخنان امام در باره شناخت نبوت و معجزه رسالت و هدايت انسان ها را با اهداف بلندى كه خداوند در نظر گرفته شرح مى دهد .
در فصل دوم ، به بررسى تاريخ زندگى پيامبر از ولادت تا رحلت پرداخته است . در اين زمينه ، گرچه منابع مهم تاريخى از قبيل السيرة النبويّة ، ابن هشام ، تاريخ الطبرى و غيره ، به صورت مطول ، نوشته اند ، نگارنده ، گزارشى را كه امام عليه السلام از تاريخ پيامبر صلى الله عليه و آله بيان مى كند ، به عنوان گزارشگرى كه لحظه به لحظه همراه پيامبر صلى الله عليه و آله بوده و خود نيز صادق مصدّق است ، و از لطف و ويژگى هاى خاص خود برخوردار است ، ذكر مى كند .
فصل سوم را به بيان سيره نبوى اختصاص داده است ، كه حاوى فضايل اخلاقى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سيره و عملكرد فردى و خصوصى آن حضرت ، و همچنين سيره و سلوك اجتماعى آن حضرت است .
در فصل چهارم ، به ويژگى هاى ظاهرى حضرت رسول صلى الله عليه و آله پرداخته است ، و از قول امام عليه السلام ، به توصيف شمايل آن حضرت پرداخته است .
آخرين فصل ، به تحليل شخصيت پيامبر ، به عنوان نبى ، و خصوصيات اين منصب پرداخته است . در اين فصل ، به جايگاه پيامبر در خلقت و قدر و منزلت آن حضرت در بارگاه الهى و همچنين خصوصيات رسالت آن حضرت پرداخته است ، و مباحثى از قبيل خاتميت ، جهان شمول بودن دعوت پيامبر صلى الله عليه و آله ، امامت پيامبر صلى الله عليه و آله ، شفاعت پيامبر صلى الله عليه و آله ، اسوه بودن پيامبر صلى الله عليه و آله و لزوم تأسّى به آن حضرت و مباحثى از اين قبيل را مطرح ساخته است .

۱۹۸ . تحليل فلسفى ـ عرفانى اسماء و صفات الهى در «صحيفه سجاديه» ،

قربانعلى صمدى ، كارشناسى ارشد مدرسى الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر على اللّه بداشتى ، ۱۳۸۴ ، ۳۲۴ ص .
بحث اين نوشتار ، در شناخت و تحليل اسما و صفات الهى از ديدگاه فلسفه و عرفان ، با توجّه به مضامين بلند صحيفه سجاديه ، از امام على بن حسن عليه السلام است .
وى ، تحقيق خود را در سه فصل تنظيم نموده است :
فصل اوّل ، شامل كلّيات بحث است ، از قبيل معناشناسى اسم و صفت ، فرق اسم و صفت و بحث توقيفيت اسما .
در فصل دوم ، بحث در اسما و صفات از ديدگاه فلسفه مطرح شده ، كه اقسام اسما و صفات و تحليل آنهاست از ديدگاه فيلسوفان، با توجّه به آنچه در صحيفه آمده.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6098
صفحه از 407
پرینت  ارسال به