ابن عباس و وجه نام گذارى او به اين لقب ها ، نظر صحابه و تابعين در باره شخصيت علمى او ، همبستگى ابن عباس با نبى اكرم صلى الله عليه و آله ، دعاهاى نبى اكرم صلى الله عليه و آله در باره او ، استعداد نيرومند او ، كوشش و شوق بى اندازه وى به تحصيل دانش و شاگردى اميرمؤمنان ، على عليه السلام ، از جمله اين امور به شمار مى آيند.
فصل سوم ، در باره طرق روايى ابن عباس بحث مى كند و بهترين طرق روايى ابن عباس را معرفى مى نمايد . مقام و موقع دينى ابن عبّاس ، عقيده شيعه در مورد ابن عباس ، و وثاقت و عدالت ابن عباس در نزد فريقين ، از ديگر مطالب اين فصل است.
۱۹۰ . تحقيق در وجوه اشتراك قرآن و سنّت اسلامى و تورات و تلمود ،
سيّد عبد المجيد حيرت سجادى ، دكترى ، ۵۳۳ ص ، دست نويس .
سه دين توحيدى ، يعنى يهود و مسيحيت و اسلام ، هر يك داراى كتابى ويژه اند و گروندگان بدانها معتقدند كه كتب مذكور ، بيان و نقل كلماتى از اللّه هستند . اين رساله ، با بررسى مستندات موجود از اين سه دين الهى ، تورات و انجيل موجود را مورد بررسى و نقد قرار داده و مقايسه اى بين اين دو كتاب و قرآن دارد .
نگارنده ، در اين رساله مطالب قرآن و تورات را به پنج بخش (اللّه ـ يهوه ، فرشتگان ، قصه ها ، احكام ، اخلاق) تقسيم كرده است ، و ضمن تحقيق در وجوه اشتراك و افتراق آنها ، سنّت اسلامى و تلمود را نيز يادآور شده است . وى ، ضمن بر شمردن تعداد قصه هايى كه در قرآن و تورات بوده، آنها را با هم مقابله و مقايسه كرده است، و مجموعا ، اين قصه ها را به بخش هاى متعددى منقسم نموده كه مجموع آنها هجده قسم مى شود .
وى ، در بخش اوّل با استناد به آيه شريفه ۱۱۲ سوره اخلاص و مزمور سيزدهم از مزامير تورات ، معانى «اللّه » و «يهوه» را توضيح داده و سپس به شرح صفات وارده خداوند در اين دو مورد پرداخته است .
بخش دوم رساله ـ كه با عنوان آفرينش يا به تعبير تورات ، سِفر پيدايش است ـ نخست در باره پيدايش فرشتگان در آسمان و زمين پرداخته است ، سپس عقيده اهل كتاب در باره وظايف فرشتگان در آسمان را با ذكر بخش هايى از تورات و آيات قرآن مجيد توضيح داده است .
بخش سوم رساله ـ كه مربوط به داستان ها مى شود ـ به نقل داستان هابيل و قابيل در قرآن و تورات ، داستان نوح در اين دو كتاب ، ابراهيم و كعبه ، اسحاق ، اسماعيل ذبيح ،