161
چکيده پايان نامه هاي حديثي

ابن عباس و وجه نام گذارى او به اين لقب ها ، نظر صحابه و تابعين در باره شخصيت علمى او ، همبستگى ابن عباس با نبى اكرم صلى الله عليه و آله ، دعاهاى نبى اكرم صلى الله عليه و آله در باره او ، استعداد نيرومند او ، كوشش و شوق بى اندازه وى به تحصيل دانش و شاگردى اميرمؤمنان ، على عليه السلام ، از جمله اين امور به شمار مى آيند.
فصل سوم ، در باره طرق روايى ابن عباس بحث مى كند و بهترين طرق روايى ابن عباس را معرفى مى نمايد . مقام و موقع دينى ابن عبّاس ، عقيده شيعه در مورد ابن عباس ، و وثاقت و عدالت ابن عباس در نزد فريقين ، از ديگر مطالب اين فصل است.

۱۹۰ . تحقيق در وجوه اشتراك قرآن و سنّت اسلامى و تورات و تلمود ،

سيّد عبد المجيد حيرت سجادى ، دكترى ، ۵۳۳ ص ، دست نويس .
سه دين توحيدى ، يعنى يهود و مسيحيت و اسلام ، هر يك داراى كتابى ويژه اند و گروندگان بدانها معتقدند كه كتب مذكور ، بيان و نقل كلماتى از اللّه هستند . اين رساله ، با بررسى مستندات موجود از اين سه دين الهى ، تورات و انجيل موجود را مورد بررسى و نقد قرار داده و مقايسه اى بين اين دو كتاب و قرآن دارد .
نگارنده ، در اين رساله مطالب قرآن و تورات را به پنج بخش (اللّه ـ يهوه ، فرشتگان ، قصه ها ، احكام ، اخلاق) تقسيم كرده است ، و ضمن تحقيق در وجوه اشتراك و افتراق آنها ، سنّت اسلامى و تلمود را نيز يادآور شده است . وى ، ضمن بر شمردن تعداد قصه هايى كه در قرآن و تورات بوده، آنها را با هم مقابله و مقايسه كرده است، و مجموعا ، اين قصه ها را به بخش هاى متعددى منقسم نموده كه مجموع آنها هجده قسم مى شود .
وى ، در بخش اوّل با استناد به آيه شريفه ۱۱۲ سوره اخلاص و مزمور سيزدهم از مزامير تورات ، معانى «اللّه » و «يهوه» را توضيح داده و سپس به شرح صفات وارده خداوند در اين دو مورد پرداخته است .
بخش دوم رساله ـ كه با عنوان آفرينش يا به تعبير تورات ، سِفر پيدايش است ـ نخست در باره پيدايش فرشتگان در آسمان و زمين پرداخته است ، سپس عقيده اهل كتاب در باره وظايف فرشتگان در آسمان را با ذكر بخش هايى از تورات و آيات قرآن مجيد توضيح داده است .
بخش سوم رساله ـ كه مربوط به داستان ها مى شود ـ به نقل داستان هابيل و قابيل در قرآن و تورات ، داستان نوح در اين دو كتاب ، ابراهيم و كعبه ، اسحاق ، اسماعيل ذبيح ،


چکيده پايان نامه هاي حديثي
160

كتاب الامثال و الحكم المستخرجة من نهج البلاغة ، اثر محمّد غروى ، به عنوان منبع اصلى اين تحقيق استفاده شده است .
كارهايى كه نگارنده در اين زمينه انجام داده ، در سه فصل خلاصه مى شود :
در بخش اوّل از فصل اوّل ، پس از بررسى واژه «مَثَل» و «تمثيل» از نظر لغوى ، به جايگاه آن در ادبيات ، ويژگى ها اقسام مقاصد ، و روش ترجمه ضرب المثل ها پرداخته است .
در بخش دوم و سوم ، موضوع امثال در قرآن و نهج البلاغه را بررسى كرده است .
فصل دوم رساله را به طور مشخص ، به امثال موجود در نهج البلاغه اختصاص داده ، برخى از امثال قرآنى نهج البلاغه را شرح داده است . در فصل سوم ، امثال سائره و غير قرآنى نهج البلاغه را ، طبق موارد كاربرد حضرت على عليه السلام ، فصل بندى نموده ، و برخى از آنها را به تفصيل بررسى كرده است .

۱۸۹ . تحقيق در باره شخصيت ابن عباس و روش تفسيرى او ،

سيّد ابراهيم مير باقرى، دكترى رشته فرهنگ عربى و علوم قرآنى، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استادان راهنما : دكتر يحيى نورى و دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، بى تا ، ۳۸۷ ص.
اين پايان نامه ، در باره معرفى شخصيت علمى و روش تفسيرى يكى از اصحاب بزرگوار رسول خدا صلى الله عليه و آله است ؛ شخصيتى كه در بين صحابه ، از ويژگى خاصى برخوردار است و مورد قبول فريقين به شمار مى آيد. همچنين ، روايات اين شخصيت برجسته ، خصوصا روايات تفسيرى او ، جايگاهى ويژه دارد.
اين پايان نامه از يك مقدمه ، دو باب و پنج فصل تدوين شده است :
گردآورنده ، در مقدمه به بررسى شخصيت علمى ابن عباس پرداخته و ضمن آن ، اهمّيّت و جايگاه علم تفسير را در بين جوامع اسلامى بررسى نموده است.
باب اوّل را تماما به شرح زندگانى و معرفى ابن عباس پرداخته است . نام و نسب ، ولادت و وفات و مدت عمر ، خصائص ظاهرى و شمايل ، و صفاتى از قبيل حافظه ، سخنورى و فصاحت، هوش و فراست، سجايا و اخلاق ابن عباس را توضيح داده است.
ملازمت ابن عباس با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، موقعيت او نزد آن حضرت ، شرح موقعيت ابن عباس در زمان خلفا و معرفى تعدادى از معاصران وى ، زندگانى سياسى ابن عباس و تقارن آن با دوران خلافت حضرت على عليه السلام از ديگر مطالب فصل اوّل است .
فصل دوم ، مربوط به شخصيت علمى ابن عباس و مقام و موقع تفسيرى اوست . القاب

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6246
صفحه از 407
پرینت  ارسال به