151
چکيده پايان نامه هاي حديثي

دراية الحديث و سير تطور آن ، رجال و نيز اجازات موجود در اين دو قرن را تبيين نموده است .
در بخش چهارم ، به بيان آثار تأليفى قرن هفتم و هشتم پرداخته ، كه داراى دو فصل با اين عناوين است : آثار خطى وشرح آثار چاپى موجود از اين دو قرن .
در انتها هم خاتمه اى ذكر نموده كه در آن ، نتايج كلّى از بيان مطالب پايان نامه را ارائه نموده است .

۱۷۷ . تاريخ و سنّت هاى آن در «نهج البلاغه» ،

احمدشاه على فردويى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد كاظم شاكر ، استاد مشاور : حجة الاسلام احمد عابدى ، ۱۳۷۸ ، ۱۴۵ص .
ديدگاه على عليه السلام در نهج البلاغه ، نسبت به تاريخ و ارزش و اهمّيّت آن چگونه است؟ آيا از نظر نهج البلاغه ، تاريخ سنّت هايى دارد ؟ روشش در اين باره چيست؟ شناخت سنّت ها چه تأثيرى در روند زندگى انسان دارد؟ اينها ، سؤالات اصلى اين تحقيق است كه نگارنده بدانها پرداخته است .
اين رساله ، از چهار فصل فراهم آمده است :
در فصل اوّل ، به كلّيات بحث از قبيل بيان مسئله ، سؤالات مطرح شده در تحقيق ، فرضيات ، اهداف و روش تحقيق پرداخته است .
فصل دوم ، پيرامون تاريخ است . تعريف معناى لغوى و اصطلاحى «تاريخ» ، تاريخ از ديدگاه غيرمسلمين ، ارزش و اهمّيّت تاريخ ، عبرت آموزى از گذشتگان ، تنقيح تاريخ ، تحول و تكامل تاريخ ، نظرات برخى مورخان در باره تكامل تاريخ و نظر اسلام در اين مورد ، عوامل مؤثر در حركت تاريخ ، از جمله زيرمجموعه هايى است كه در اين فصل مورد بررسى نگارنده قرار گرفته است .
فصل سوم رساله ، پيرامون سنّت است . وى ابتدا معناى لغوى «سنّت» ، سپس كاربرد اصطلاحى آن و انواع سنّت ها را شرح داده است .
در فصل چهارم ـ كه مبحث اصلى رساله است ـ به سؤالات مطرح در اين باب پاسخ داده است .
در فصل پنجم ، نمونه هاى سنن تاريخى در نهج البلاغه را آورده ، و ضمن تقسيم سنّت هاى تاريخى به دو دسته ، به شرح هر يك از اين دو دسته پرداخته است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي
150

تصوف ، بحث از طرد تصوف ، كه يكى از مهره هاى اصلىِ تشكيل حكومت صفويه بود ، و ايستادگى علما در مقابل آنها را مطرح ساخته است .
در بخش سوم ـ كه بخش اصلى رساله و داراى سيزده فصل است ـ گفته شده كه هدف رساله ، تخصصى نمودن تاريخ حديث است و به همين لحاظ ، بعد از اشاره به زمينه هاى اجتماعى و سياسى روى آورى به حديث در اين دوره ، بحث هاى جالب توجّهى در مورد محتواى فعاليت هاى حديثى ، پالايش منابع حديثى اين دوره از روايات مخالفان ، فعاليت هاى فقه الحديثى ، شناسايى پژوهش هاى حديثى مختلف در محورهاى تدوين ، ترجمه ، حاشيه نويسى ، درايه ، رجال و شرح نويسى پرداخته است .
بخش چهارم ، بحث در باره اخباريگرى و رواج آن و علل و عوامل پيدايش اين تفكر در دوره صفويه ، جريان ها و برخوردهاى فكرىِ اصولى ـ اخبارى و مناقشات آنان بر روى مسائل حديثى است كه در پنج فصل ، با تعريف اخبارى و زمان پيدايش آن و معرفى مشاهير علماى اخبارى و اصول و بيان وجوه اختلاف بين اصوليان و اخباريان آغاز مى شود و انجام مى پذيرد .
در خاتمه نيز تأثير مكاتب اخبارى گرى و صوفى گرى در حديث شيعه ، در دوره صفويه و تأثير بسزاى اين دو را در گسترش فعاليت هاى حديثى شيعه در اين عهد برشمرده است .

۱۷۶ . تاريخ حديث شيعه در قرن ۷ ـ ۸ ،

حميد كوه پيما ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : حجة الاسلام مهدى مهريزى ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، ۱۳۸۰ ، ۲۵۵ص .
در اين تحقيق ، نگارنده در چهار بخش عمده ، بر آن شده تا تاريخ حديث شيعه را در برهه اى از زمان بررسى نمايد .
در بخش اوّل ، به بيان موقعيت سياسى ، اجتماعى و فرهنگى قرن هفتم و هشتم پرداخته است . رسيدگى به تاريخ بنى عباس ، موقعيت خوارزمشاهيان و اسماعيليان و مغولان و همچنين ، وضعيت شيعه در عهد مغول ، چگونگى حكومت هاى ملوك الطوايفى ، شيوه رشد و نموّ تصوف ، و بررسى جغرافياى شيعه در اين دو قرن ، از مباحث اين بخش است .
بخش دوم را به بيان دانش هاى حديثىِ اين دوقرن اختصاص داده كه در سه فصل ،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6156
صفحه از 407
پرینت  ارسال به