كه تعداد آنها هم نسبتا زياد است ـ مثل نامه چهلم كه احتمالاً در باره عبداللّه بن عباس است ، و يا نامه هايى كه در مقام پاسخگويى به نامه هاى معاويه نوشته شده و يا نامه اى كه براى مردم كوفه مرقوم فرموده است و طى آن از آنها طلب يارى نمود .
دسته ديگر از نامه هاى آن حضرت ، كه سبب و زمينه خاصى ندارد بلكه يا به صورت پند و اندرز و وصيت است ، مانند آنچه كه در باره اموال خود به هنگام بازگشت از صفين مى فرمايد ، و نيز نامه اى كه براى سلمان فارسى رحمه الله مرقوم فرموده است ، و يا آن كه جنبه بخش نامه و دستور العمل دارد ، مثل نامه حضرت به كارگزارانش در باره چگونگى انجام فريضه نماز و زمان نماز ظهر و عصر و يا چگونگى جمع آورى خراج و ماليات .
ترتيب كار نگارنده در اين مجموعه ، بر اساس همان ترتيب نامه ها در نهج البلاغه فيض الاسلام است كه نخست ، اندكى از آغاز نامه را آورده و آن گاه ، خلاصه ترجمه يا مفهوم نامه امام على عليه السلام را توضيح داده و سپس به مصادر آن اشاره نموده و مطالب تاريخى يا زمينه تاريخى نامه را ذكر كرده است .
۱۶۸ . پژوهشى در معراج از نگاه قرآن و روايات ،
محسن اديب بهروز ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : حجة الاسلام حسين توفيقى ، بى تا ، ۲۱۳ ص .
تبيين مفهوم و معناى معراج ، بررسى و اثبات امكان وقوع آن ، عقلاً و نقلاً ، و بررسى شيوه و كيفيت معراج پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، موضوع بحث محقق در اين رساله است .
بررسى اين محقق ، در شش فصل و يك خاتمه سامان يافته است :
در نخستين فصل ، به تبيين معناى واژه «معراج» بر اساس كتب لغوى پرداخته و پس از آن ، معناى اصطلاحى معراج را در قرآن و روايات آورده است . در پايان بحث نيز تعاريف بزرگان را از معراج عرضه كرده و با تعريفى كه خود برگزيده ، اين فصل را پايان داده است .
در فصل دوم، به اثبات معراج پرداخته است، كه با تفسير وتبيين آيات سوره اسراء ونجم آغاز و با عرضه و تحليل روايات اين موضوع و سپس ارائه دليل عقل، آن را ادامه داده و در پايان نيز آرا و گفتار متفكران ، دانشوران و متكلمان و محدّثان اسلامى را آورده است كه اعتقاد به معراج را ضرورى تلقى كرده و انكار و روى برتافتن از آن را كفر دانسته اند .
در فصل سوم ، با استناد به يك روايت صحيح و تأييد ديگر روايات ، تعدد معراج را به