مأثور ، جمع احاديث در اخلاق و آداب ، گردآورى احاديث اعتقادى ، گردآورى احاديث فقهى ، و توسعه و تكميل تفاسير نقلى مى داند .
فصل سوم ، در باره تحليل و بررسى و شرح حديث است . معرفى و شرح كتب اربعه حديثى شيعه ، عمده بحث نگارنده در اين فصل است .
در فصل چهارم ، از فعاليت در جهت اصول حديث و علم رجال بحث مى كند . بحث هايى از قبيل دراية الحديث ، علم رجال حديث ، تعريف و تاريخچه پيدايش هر يك از اين دو و نقش اين دو در رابطه با حديث ، عناوين اصلى اين فصل را تشكيل مى دهد .
فصل پنجم ، در باره موقعيت حديث در دوران معاصر است . در اين فصل نيز بيشتر ، به معرفى تأليفاتى در زمينه پژوهش هاى حديثى همت گماشته و تدوين مجموعه هاى حديثى را در عصر حاضر ، از جمله فعاليت هاى مثبت در اين زمينه مى داند. در ادامه اين فصل ، نگاهى گذرا به تشكيل مؤسسات تحقيقاتى در حوزه علوم حديث دارد و تعدادى از اين مراكز را با شيوه كارى و نوع محصولات هر يك نام مى برد .
۱۶۶ . پژوهشى در «تفسير العسكرى» منسوب به امام ابو محمّد حسن بن على عسكرى عليه السلام ،
محمّد مسعود رهنماى منفرد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجّتى ، ۱۳۶۷ ، ۲۶۱ص، دست نويس .
اين كتاب ، از جمله آثار ارزشمندى است كه همچون ديگر سندهاى گران سنگ شيعه ، از گزند حيله گرى ها در امان نمانده و ناپاكان روزگار ، از راه تقطيع يا تصحيف مطالب ، سعى در كاهش ارزش آن نموده اند . مقدار باقى مانده از اين تفسير ، تنها شامل تفسير فاتحة الكتاب و قريب نيمى از سوره بقره است ، كه مورد استفاده محققان قرار گرفته است .
تاريخ كتابت قديمى ترين نسخه خطى باقى مانده از اين تفسير ، مربوط به سال ۸۸۰ ه است كه ظاهرا با نسخه مرحوم محقق كَرَكى مقابله شده است ؛ البته حدود سى نسخه خطى ديگر نيز در دسترس است كه بعضى از آنها در چاپ اين تفسير ، به همراه نسخ سنگى ديگر مورد استفاده قرار گرفته است .