121
چکيده پايان نامه هاي حديثي

برنامه ريزى ، مراحل برنامه ريزى از نظر بعضى دانشمندان ، اركان پنجگانه در مراحل برنامه ريزى ، طبقه بندى برنامه ريزى آموزشى ، ديدگاه هاى متداول در برنامه ريزى .
نگارنده ، سپس به مناسبت ، بحثى را در باره سازماندهى و فروع آن ، از قبيل موقعيت كارگزاران در سازمان و كيفيت برخورد آنان با ارباب رجوع و هماهنگى آنان با سازمان و ديگران را از ديدگاه دانشمندان و امام على عليه السلام مطرح كرده ، و در پايان نيز به دليل رابطه سازماندهى و كارگزارى با رهبرى ، نگاهى گذرا به رهبرى ، مقام رهبر ، ويژگى هاى فردى رهبر از منظر آيات و روايات ، مى كند .
فصل سوم شامل اين مطالب است : تشريح واژه برنامه ريزى و رابطه آن با سازماندهى ، تعريف ملاك اثربخشى در سازمان و خصوصيات مديران اثربخش ، فوايد اين نظام و در ادامه نيز هدف از اين هماهنگى را به وسيله فرد يا گروه توضيح مى دهد .

۱۴۴ . بررسى و نقد روايات تحريف در كتاب «فصل الخطاب» ،

محسن بيات ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : ابوالفضل شكورى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، ۱۳۷۳ ، ۲۷۷ ص .
كتاب فصل الخطاب فى اثبات تحريف كتاب رب الأرباب ، نگاشته ميرزا حسين نورى طبرستانى ، معروف به محدّث نورى (۱۲۵۴ ـ ۱۳۲۰ق) است كه با ارائه دوازده دليل ، مدّعى رهيافت تحريف از نوع كاستى در قرآن ، به دست مخالفان ولايت اهل بيت عليهم السلام شده است .
در اين رساله ، سعى شده است با اثبات بى اعتبارى منابع مورد استناد محدّث نورى و بررسى ميدانى آيات مورد ادّعا و يادكرد ديدگاه هاى بزرگان اماميّه ، به شبهه تحريف قرآن پاسخ داده شود و كتاب مزبور ، مورد نقد قرار گيرد .
در فصل نخست اين پايان نامه ، كتاب فصل الخطاب و منابع آن و انعكاس آن در داخل و خارج مرزها ، معرفى ، شخصيت محدّث نورى از ديدگاه پاره اى از بزرگان و صاحب نظران مورد بحث قرار گرفته ، منابع كتاب مورد نقد قرار گرفته ، بهره گيرى دشمنان شيعه از اين كتاب ، بيان شده است .
در فصل دوم ، با بررسى گسترده اسناد روايت تحريف ، شخصيت ۳۸ تن از راويان اين


چکيده پايان نامه هاي حديثي
120

جمع آورى و نقل نموده است .
نگارنده ، ابتدا با بررسى اجمالى دين و فلسفه پيدايش آن ، نقش مهم گفتگوهاى بين اديان را بررسى نموده و در بخش دوم ، در پنج فصل ، تعريف ، اركان ، انواع مشروع و غير مشروع مناظره را تحقيق كرده ، آداب مناظره برهانى را از جهات مختلف و نيز آفات آن را مطالعه نموده است .
در بخش سوم ، در سه فصل ، مراتب توحيد و شرك را به تفصيل ، به عنوان دو مسئله مهم شرايع آسمانى ، همراه با بررسى معيارها و مرز اصلى توحيد و شرك ارائه داده است .
بخش چهارم ، در يازده فصل ، با بررسى افكار و فرقه هاى موجود در عصر بعثت ، آغاز نموده ، موضوعات مورد بحث به تفكيك ، اهداف مناظرات ، شيوه هاى ورود ، اخلاق مناظره حضرت ، استدلال ها ، فنون ويژه نبوى ، كيفيت پاسخ ها ، نقش امدادهاى غيبى و نيز جايگاه مثال در مناظرات نبوى و نتايج مناظرات مختلف آن حضرت را مورد تحقيق و بررسى قرار داده است .

۱۴۳ . بررسى و مطالعه چهار اصل مديريتى (برنامه ريزى ، سازماندهى ، به كارگمارى ، هماهنگى) و تطبيق با ديدگاه امام على عليه السلام و كاربرد آن در برنامه ريزى آموزشى ،

اشرف السادات حسينى ، كارشناسى ارشد مديريت دولتى ، مركز آموزش مديريت دولتى استان قم ، استاد راهنما : دكتر حسين خنيفر ، ۱۳۸۲ ، ۱۴۷ ص .
هدف نگارنده ، پاسخ به اين پرسش هاست كه : چهار اصل مديريتى از نظرگاه علمى و روايات ، چگونه مورد بررسى قرار گرفته اند؟ آيا مى توان به صورت تطبيقى ، اين اصول را با مبانى دينى ، مطالعه موازى كرد ؟
نگارنده در طى چهار فصل ، اين چهار اصل را توضيح داده است :
كلّياتى را كه درفصل اوّل آورده عبارت اند از : بيان مسئله اهداف پژوهش ، سؤالات تحقيق ، اهمّيّت و ضرورت تحقيق ، تعاريف عملياتى ، نوع تحقيق ، روش تحقيق ، ابزار جمع آورى اطلاعات ، و شيوه تجزيه و تحليل اطلاعات .
ادبيات و پيشينه پژوهش كه نگاهى دارد به تاريخچه برنامه ريزى آموزشى و تعاريفى كه از برنامه ريزى شده ، اهمّيّت برنامه ريزى از نظر آيات و روايات ، اهمّيّت برنامه ريزى از نظر حضرت على عليه السلام ، ضرورت برنامه ريزى ، فوايد و محاسن و هدف و فراگرد

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی هوشمند
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6127
صفحه از 407
پرینت  ارسال به