91
حديث پژوهي

الدنيا والآخرة . ۱ در شگفتم از مردى كه همسرش را كتك مى زند ، در حالى كه خود ، به كتك خوردن ، سزاوارتر است. زنان را با چوب كتك نزنيد كه قصاص دارد ؛ بلكه زنان را با گرسنگى و برهنگى ، تنبيه كنيد تا در دنيا و آخرتْ سود ببَريد . ابن جريج ... سأل النبى صلى الله عليه و آله : ما حق امرأتى علىَّ؟ قال: تطعمها إذا طعمت، وتكسوها إذا اكتسيت، ولا تضرب الوجه، ولا تقبح . ۲ ابن جريج ... از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد : همسرم چه حقّى بر من دارد؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «هرگاه غذا خوردى ، به او نيز غذا بدهى ، هرگاه پوشاك تهيه كردى ، براى او نيز فراهم سازى ، و هيچ گاه به صورتش آسيب نرسانى و او را زشت نخوانى» .

۳ . زدن ، مشروط به ارتكاب فحشاى روشن و آشكار از سوى زن

عن سليمان بن عمرو بن الأحوص، حدّثنى أبى أنّه شهد حجة الوداع مع رسول اللّه صلى الله عليه و آله . فحمد اللّه وأثنى عليه، وذكر و وعظ، ثم قال: استوصوا بالنساء خيرا فإنهن عوان عندكم، ليس تملكون منهن شيئا غير ذلك، إلّا أن يأتين بفاحشة مبينة. فإن فعلن فاهجروهن فى المضاجع واضربوهن ضربا غير مبرح. فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلاً . ۳ سليمان بن عمرو مى گويد : پدرم در حجّة الوداع ، با پيامبر صلى الله عليه و آله بود. پيامبر صلى الله عليه و آله سپاس خدا را گفت و مردم را موعظه كرد . آن گاه فرمود : «زنان را به نيكى سفارش كنيد؛ زيرا آنان اسير دست شما هستند . جز نيكو ، حق نداريد با آنان رفتار كنيد ؛ مگر آن كه مرتكب فحشايى آشكار شوند. در اين صورت ، از بستر آنان كناره بگيريد ، و آنان را ملايم كتك بزنيد ، و اگر از كار خلاف خود بازگشتند ، بهانه اى بر آنان مجوييد».

1.همان ، ص ۳ .

2.المصنّف ، ابن ابى شيبه ، ج ۷ ، ص ۱۴۸ .

3.سنن ابن ماجة ، ج ۱ ، ص ۵۹۴ ، ش ۱۸۵۱ . نيز ، ر. ك : همان ، ج ۲ ، ص ۱۰۲۵ ؛ المصنّف ، ابن ابى شيبه ، ج ۶ ، ص ۱۷۳ ؛ سنن الترمذى ، ج ۳ ، ص ۴۶۷ ، ح ۱۱۶۳ .


حديث پژوهي
90

زنى نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و از كتك كارى شديد شوهرش شكوه كرد. پيامبر صلى الله عليه و آله اين عمل را زشت شمرد و فرمود : «چگونه شما مردان ، همسرانتان را همچون بردگان كتك مى زنيد و سپس او را در آغوش مى گيريد ؟ آيا شرم نمى كنيد؟!» .
اين حديث ، با تعبيرهاى ديگر ، در المصنف عبد الرزّاق ، سنن الدارمى ، صحيح البخارى و سنن ابن ماجه ـ ، آمده است . در برخى از روايت ها نيز از زدن به گونه هاى خاصى ، جلوگيرى شده است :
فأىّ رجل لطم امرأته لطمة، أمر اللّه عز و جل مالك خازن النيران فيلطمه على حى وجهه سبعين لطمة فى نار جهنّم و أىّ رجل منكم وضع يده على شعر امرأة مسلمة، سمر كفه بمسامير من نار . ۱ هر مردى كه بر زنش صدمه اى وارد كند ، خداوند عز و جل به نگهبان آتش ، دستور مى دهد كه بر گونه او هفتاد ضربه در آتش دوزخ ، وارد سازد. هر مرد مسلمانى كه به گيسوى زن مسلمانى چنگ زند ، دست او با ميخ هاى آتشين ، كوبيده خواهد شد. أيّما رجل ضرب امرأته فوق ثلاث، أقامه اللّه يوم القيامة على رؤوس الخلائق، فيفضحه فضيحة ينظر إليه الأوّلون والآخرون . ۲ هر مردى كه زنش را بيش از سه بار كتك بزند ، خداوند ، او را در قيامت ، در برابر ديدگان پيشينيان و پسينيان ، رسوا مى كند . عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله : أنه نهى عن ضرب النساء من غير واجب. ۳ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از كتك زدن زنان در غير مورد واجب ، منع كردند . إنّى أتعجّب ممن يضرب امرأته وهو بالضرب أولى منها، لا تضربوا نساءكم بالخشب، فإنّ فيه القصاص، ولكن اضربوهن بالجوع والعرى، حتّى تربحوا فى

1.مستدرك الوسائل ، ج ۱۴ ، ص ۲۵۰ ، ح ۴ .

2.همان ، ح ۶ .

3.همان ، ح ۵ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7770
صفحه از 399
پرینت  ارسال به