315
حديث پژوهي

تغيير، و على اللّه سبحانه اعتمادى و عليه فى كلِّ الاُمورِ استنادى. ۱
ابن همات در مقدّمه اين اثر نوشته است كه فيروزآبادى در اين خاتمه ، از عمرو بن بدر موصلى ، الگو گرفته است ؛ زيرا عمرو بن بدر ، كتابى بدين نام دارد : المغنى عن الحفظ و الكتاب بقولهم لم يصحّ شى ء [ من الأحاديث ] فى هذا الباب .
وى مى گويد : كتاب موصلى را ابن المُلقّن (يكى از مشايخ ابن حجر) ، تلخيص كرده و من اين تلخيص را ديدم و اطمينان حاصل كردم كه فيروزآبادى از وى الگو گرفته است . ۲
بر پايه آنچه گفته شد ، خاتمه كتاب سفر السعادة، اينك به سه شكل در دسترس ما قرار دارد.
۱ . رساله خطى مسجد اعظم كه به عنوان يك رساله مستقل ، موجود است و در اين جا عرضه مى گردد ؛
۲ . كتاب سفر السعادة ، به همراه خاتمه كه چاپ هاى متعدّدى از آن وجود دارد ؛
۳ . كتاب التنكيت والإفادة كه تخريج خاتمه سفر السعادة است .
مقايسه اين سه نشان مى دهد كه :
ـ مطالب موجود در رساله خطى ۷۷ باب است ؛
ـ مطالب موجود در چاپ هاى سفر السعادة ، ۹۳ باب است ؛
ـ مطالب موجود در كتاب التنكيت ، ۹۲ باب است ؛
ـ از اين ميان ، ۷۵ بابْ مشترك است كه در هر سه آمده است.
تفاوت چاپ هاى سفر السعادة با كتاب التنكيت ، در «باب التختم بالعقيق» است كه در چاپ هاى سفر السعادة موجود نيست ؛ ولى در التنكيت آمده است . از سوى ديگر ، دو عنوان در چاپ هاى سفر السعادة موجود است كه در التنكيت نيامده است :
ـ باب الإمام ضامن ؛ ۳

1.همان ، ص ۱۳ .

2.همان ، ص ۱۶ .

3.فى صحبة الحبيب محمّد ، ص ۳۴۸ .


حديث پژوهي
314

آصفيه ۲ / ۳۳ ؛ آصفيه ، هندليست ۲ / ۸۷۸ ش ۷۵ ؛ ايوانف ۹۹۶ ؛ بشيرحسين ، شيرانى ۱ / ۲۲ «رساله در سيرت النبى» ؛ شيرانى ۳۰ ؛ عليگر ، اطهر ۲۷ «احوال پيغامبر يا منتخب سفر السعادة» ؛ نوشاهى ، موزه ۷۵۵ «انتخاب سفر السعادة». ۱

سوم. «خاتمةُ سفر السعادة» يا «رسالة فى بيان ما لم يثبت فيه حديث صحيح من الأبواب»

يكم. چنان كه گذشت ، خاتمه سفر السعادة ، در ذكر آن دسته از روايات منقول از پيامبر صلى الله عليه و آله است كه صدور آنها به اثبات نرسيده است و گفته شد كه نسخه اى از اين رساله ، در كتاب خانه مسجد اعظم قم موجود است .
شمس الدين ابو عبد اللّه محمّد بن حسن بن همات دمشقى ( ۱۰۹۱ ـ ۱۱۷۵ ق ) همين خاتمه را تخريج كرده و به صورت كتاب مستقل ، با عنوان التنكيت والإفادة تخريج أحاديث خاتمة سفر السعادة ، به چاپ رسيده است . ۲
مى توان گفت كه اين كتاب ، تنها تخريج احاديث نيست ؛ بلكه شرحى انتقادى بر اين خاتمه است. ابن همات ، خود در مقدّمه كتابش بدين نكته اشاره كرده است :
أما بعد ، فهذا تخريج لطيف و تحرير إن شاء اللّه تعالى منيف على خاتمة سفر السعادة للشيخ الإمام مجد الدين الفيروز آبادى اللغوى ـ رَوَّحَ اللّه تعالى رُوحَهُ، و نوَّرَ ضَريحَهُ ـ و هو كتاب نفيس ، غير أنه محتاج إلى تنقيح و زيادة و تنكيت و إفادة، و لم يتيسّر لى الكتابة على جميع الكتاب، فاقتصرت على الخاتمة، و لخّصت من كلام الأئمّة ما هو الجم الغفير، و نبهت على ما فيه اعتراض من كلامه و

1.فهرستواره كتاب هاى فارسى ، ج ۲ ، ص ۱۶۸۷ ـ ۱۶۸۶ .

2.مشخصات اين كتاب چنين است : التنكيت والإفادة فى تخريج أحاديث خاتمة سفر السعادة ، ابن همات الدمشقى ، حقّقه و خرّج أحاديثه : احمد البزرة ، دمشق : دار المأمون للتراث ، ۱۴۰۷ ق / ۱۹۸۷ م ، ۲۳۷ ص .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7932
صفحه از 399
پرینت  ارسال به