295
حديث پژوهي

بايسته هاى پژوهش در باره «الكافى» و كلينى ۱

اكنون كه به حول و قوه الهى و امداد ارواح مقدّسِ پيشوايان معصوم عليهم السلام ، كنگره بين المللى بزرگداشت ثقة الاسلام كلينى برپا شد و در آن ، با همّت عالمان و پژوهشگران و بسيارى از اهل فضل و نيّت هاى پاك ، آثارى ارجمند به جامعه علمى عرضه گرديد ، بايد به اين نكته توجّه داشت كه پرونده كافىپژوهى و كلينى شناسى ، بسته نخواهد شد و در اين زمينه ، هنوز و در همين ايّام ، خلأهاى پژوهشىِ جدّى اى به چشم مى آيد كه رفع آنها ، همّت عالمان و محقّقان را مى طلبد .
در اين جا فهرستوار ، به برخى از آنها اشاره مى شود :

الف . پژوهش هايى در باره «الكافى»

در باره الكافى ، پژوهش هاى جدّى و عميقى لازم است كه به برخى از آنها اشاره مى شود :

۱ . بازسازى مصادرِ «الكافى»

شيخ كلينى ، بسيارى از رواياتش را از اصول و كتب حديثىِ نگاشته شده در دوران ائمّه عليهم السلام نقل كرده است كه اينك در اختيار ما نيستند. آيا مى توان بر پايه كتاب الكافى و برخى كتب حديثى مقارن آن يا متأخّر از آن ، به بازسازى آن اصول و كتب حديث پرداخت؟ بايد دانست كه اين كار ، در اعتباربخشى به روايات كلينى و روشنگرىِ پاره اى از ابهام ها در باره الكافى ، مفيد فايده خواهد بود.

1.اين مقاله ، پيش از اين ، در خبرنامه كنگره بين المللى ثقة الاسلام (ش ۴) ، منتشر شده است .


حديث پژوهي
294

۳ . چرا كلينى در مقدّمات كتاب ، از ائمّه عليهم السلام به عنوان علما و عالم ياد مى كند؟ وى اين مطلب را با تعبيرهاى گوناگون در چند نوبت آورده است :
العالم ( ۵ مورد ) ؛ و قد قال العالم ( ۲ مورد ) ؛ ۱ ما اطلقه العالم ( ۱ مورد ) ؛ ۲ رد علم ذلك كله إلى العالم ( ۱ مورد ) ؛ ۳ العلماء ( ۱ مورد ) . ۴
۴ . چرا كلينى در يك جا ، تكيه بر عقل را نكوهش مى كند ۵
و در جاى ديگر ، عقل را قطب مى داند؟
اينها مطالبى هستند كه روشن شدنشان مى تواند به فهم بهتر جايگاه كتاب الكافى كمك كند.

1.همان ، ص ۷ و ۸ .

2.همان ، ص ۸ .

3.همان ، ص ۹ .

4.همان ، ص ۵ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7711
صفحه از 399
پرینت  ارسال به