از نظر نسخه خطّى ، در هيچ كجا نسخه اى از اين كتاب ، شناسايى نشده و تنها حسن محمّد قاسم مصرى ـ كه نخستين بار اين كتاب را به چاپ رسانده ـ مى گويد : يكى از دوستانم ( كه نامش را ذكر نكرده ) ، نسخه اى از اين كتاب را نزد يكى از دوستانش در حلب ( كه نام وى نيز ذكر نشده ) ديده بود كه آن را برايم فرستاد و من آن را استنساخ كردم.
در باره نسخه اين اثر ، تاكنون بيش از اين ، اطلاعاتى به دست نيامده است.
نكته آخر اين كه در كتب فهارس (فهرست نامه ها) نيز اين اثر به نام «شيخ الشرف العُبَيدِلى» ثبت نشده است و هيچ يك از كتب تراجم ـ كه شرح حال وى را آورده و آثار ديگرش را برشمرده اند ـ از اين كتاب ، ياد نكرده اند. تنها حسن محمّد قاسم مصرى ـ كاشف اين نسخه ـ در پايان همان رساله ، از دو كتاب ، نقلياتى مى آورد كه در شرح حال عبيدلى ، از اين اثر ، ياد كرده است :
ـ وقال ابن الأعرج فى الثبت المصان بعد ذكر نسبه: «و له من التآليف أخبار المدينة و أخبار الزينبات...» . ۱
۲ . و فى اُقنوم الآثار فى الكشف عن الكتب والأسفار لابى يعقوب الازمورى الامغارى: «أخبار الزينبات رسالة للعبيدلى». ۲
جالب است دانسته شود كه از كتاب دوم ، تاكنون ، هيچ اطلاعى به دست نيامده است ، نه در كتب فهارس و نه در كتب تراجم و معلوم نيست كه نويسنده ، اين اثر را كجا ديده است ؟
از كتاب اوّل ( يعنى الثبت المصان ) در كتب فهارس ، ياد شده و نويسنده آن ، سيّد مؤيّد الدين عبد اللّه الأعرجى ( م ۷۸۷ ق ) است. علّامه تهرانى ، به اجمال ، از اين كتاب ياد كرده است. ۳ علّامه سيّد عبد العزيز طباطبايى نيز در كتاب أهل البيت فى المكتبة العربية از آن نام مى بَرَد ؛ ۴ ولى هيچ اطّلاعى از نسخه آن و مطالب ديگر ، به دست نمى دهد و ظاهرا تاكنون
1.أخبار الزينبات ، ص ۱۴۶ ـ ۱۴۷ .
2.همان ، ص ۱۵۰ .
3.الذريعة إلى تصانيف الشيعة ، ج ۵ ، ص ۶ .
4.أهل البيت فى المكتبة العربية ، ص ۶۴ .