167
حديث پژوهي

بگويد كه آميزش با همسران در شب هاى ماه رمضان ، بدين علت مجاز اعلام شد كه نياز طبيعى انسان را برطرف مى كند و به تعادل جسم و روح و در نهايت ، به سعادت انسان كمك مى كند. بنا بر اين ، اگر تحريم مى شد ، بر خلاف نياز طبيعى انسان و سعادت او و بر خلاف حكمت خداوند بود. از اين رو ، تحريم نشد . ۱
دكتر مسفر عزم اللّه الدمينى ، در كتاب مقاييس نقد متون السنّة ، ۲۲ مورد را نقل مى كند كه فهرست آن ارائه مى شود :
ـ نفقه زن مطلّقه ؛
ـ عذاب كشيدنِ مردگان با گريه بستگان ؛
ـ نكوهش زنازاده ؛
ـ ديدن خداوند ، به وسيله پيامبر ؛
ـ شومىِ زنان ؛
ـ ازدواج موقّت ؛
ـ خوردن گوشت اُلاغ اهلى ؛
ـ مهريه زن شوهر مرده ، پيش از نزديكى ؛
ـ خوردن گوشت درندگان ؛ ۲
ـ احاديث عرض خبر بر قرآن ؛
ـ حديث ايمان آوردن آمنه ، مادر پيامبر خدا به پيامبر ؛
ـ مقدار عمر دنيا ؛
ـ خلقت خاك در روز شنبه ؛
ـ حيات خضر ؛
ـ هم غذا شدن با نيكان ؛

1.فصل نامه بيّنات ، ش ۴ ( زمستان ۱۳۷۳ ) ، ص ۴۶ .

2.مقاييس نقد متون السنّة ، ص ۶۱ ـ ۷۵ .


حديث پژوهي
166

پيامبر صلى الله عليه و آله ، از خداوند خواست تا اين عذاب ها را بر مسلمانان نازل نكند ، مخالف صريح قرآن مى داند :
و هذه الروايات على كثرتها و ان اشتملت على القوية والضعيفة من حيث اسنادها، موهونة جميعاً بمخالفتها لظاهر الآية، فانّ قوله فى الآيتين التاليتين: « وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ... » ۱ . تهديد صريح بالوقوع . ۲ اين روايتْ با فراوانى اش ، گرچه بر قوى و ضعيف از جهت سند مشتمل است ، لكن تمام آنها به اين دليل كه با ظاهر آيه ، مخالفت دارند ، سُست و مردودند ؛ چرا كه سخن خداوند در دو آيه بعد ، به صراحت ، تهديد به وقوع اين امر دارد .
۹ . شهيد سيّد محمّدباقر صدر ، روايات مربوط به نكوهش قبايل و طوايف را مخالف روح قرآن مى شمرد :
فمثلاً لو وردت، رواية فى ذمّ طائفة من الناس و بيان فسقهم فى الخلق أو أنّهم قسم من الجن، قلت أن هذا مخالف مع الكتاب الصريح فى وحدة البشرية جنساً و حسباً و مساواتهم فى الانسانية و مسؤلياتها مهما اختلفت اصنافهم والوانهم . ۳
در مَثَل ، اگر روايتى در نكوهش طايفه اى از مردم وارد شود و آنان را ذاتاً فاسد و يا گروهى از جنّيان معرفى كند ، مى گويم : اين روايت ، با صريح قرآن در وحدت انسان ها از جهت نسب و ذات ، و مساوات آنها در انسانيت ، و مسئوليت از هر رنگ و نژاد ، مغايرت دارد.
۱۰ . برخى از محقّقان ، روايت ابوهريره در شأن نزول آيه « أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ » ۴ را مخالف قرآن دانسته و مردود مى شمرند ، با اين توضيح :
مى توان گفت كه دو روايت ابو هريره ، مخالف قرآن است ؛ پس بايد مردود شناخته شود. قبلاً روشن شد كه عبارت « هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ » ، ۵ مى خواهد

1.سوره انعام ، آيه ۶۶ .

2.الميزان ، ج ۷ ، ص ۱۵۰ .

3.تعارض الأدلّة الشرعية ، ص ۳۳۴ .

4.سوره بقره ، آيه ۱۸۷ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8110
صفحه از 399
پرینت  ارسال به