احاديث ديگر نيز احتمال نقل به معنا و تكرارى بودن وجود دارد ، كه از اين احتمال ، صرف نظر شد. در اين هفت حديث چنين حكم شده است :
ـ فلم أقله ، و أنا قلته ؛ ۱
ـ فهو منّى ، فليس منّى ؛ ۲
ـ فهو منّى و أنا قلته ، فليس منّى و لم أقله ؛ ۳
ـ فهو عنّى ، فليس عنّى ؛ ۴
ـ فخذوها ، فدعوها ؛ ۵
ـ فأنا قلته ، فليتبوأ مقعده من النّار؛ ۶
در ميان احاديث غير منقول از پيامبر صلى الله عليه و آله ، حديثى از ابن عبّاس است كه مى گويد : «هر گاه شنيديد كه از پيامبر صلى الله عليه و آله حديث نقل كردم و آن را در كتاب خداوند نيافتيد و يا نزد مردم نيكو شمرده نمى شد ، بدانيد كه بر من ، دروغْ بسته شده است» . ۷
حديث ديگرى نيز از امام باقر عليه السلام منقول است كه ايشان حكم فرمود : «اگر مطلبى از ما به شما رسيد و آن را موافق قرآن يافتيد ، پس آن ، از گفتار ماست ، و اگر موافق قرآن نبود ، پس درنگ كنيد و آن را بر ما عرضه داريد تا برايتان شرح دهيم » . ۸
حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام نقل شده كه مى فرمايد :
ما وافق كتاب اللّه فخذوه و ما خالفه فدعوه . ۹ آنچه را موافق كتاب خداست ، اخذ كنيد و آنچه را با آن مخالف است ، رها سازيد .
ناگفته نماند كه در منابع اهل سنّت ، در يك روايت كه به دو سند منقول است ، اين تعبير
1.مجمع الزوائد ، ج ۱ ، ص ۱۷۰ ؛ المعجم الكبير ، ج ۲۱ ، ص ۲۴۴ ؛ كنز العمّال ، ج ۱ ، ص ۱۹۶ .
2.سنن الدارقطنى ، ج ۴ ، ص ۱۳۳ ؛ الكفاية فى علم الدراية ، ص ۴۷۰ ؛ أحكام القرآن ، ج ۱ ، ص ۶۲۹ .
3.تثبيت الإمامة ، ص ۹ ؛ كنز العمّال ، ج ۱ ، ص ۱۷۹ و ۱۹۶ .
4.أحكام القرآن ، ج ۳ ، ص ۳۸ .
5.كنز العمّال ، ج ۱ ، ص ۱۹۶ .
6.همان ، ص ۲۳ .
7.نزهة الناظر و تنبيه الخاطر ، ص ۱۰۲ .
8.سنن الدارمى ، ج ۱ ، ص ۱۴۶ .
9.تاريخ اليعقوبى ، ج ۲ ، ص ۳۸ .