فرمود : «آن را كه مطابق با احتياط در دين است ، اخذ نما و آن را كه مخالف احتياط است ، رها كن» .
در حديثى آمده كه از امام صادق عليه السلام در باره رأى مخالف دو قاضى كه بر پايه احاديث مختلف صورت گرفته ، سؤال مى شود و ايشان اين گونه پاسخ مى گويند :
عن عمر بن حنظلة عن أبى عبد اللّه عليه السلام قال: ... . فقال ينظر إلى ما كان من روايتهما عنّا فى ذلك الذى حكمنا به المجمع عليه أصحابك فيؤخذ به من حكمنا و يترك الشاذّ الذى ليس بمشهور عند أصحابك، فإنّ المجمع عليه لا ريب فيه، ... قلت؛ فإن كان الخبران مشهورين قد رواهما الثقات عنكم؟ قال: ينظر فيما وافق حكمه حكم الكتاب والسنّة و خالف العامّة أخذ به .
... قلت: جعلت فداك، فإن وافقهما الخبران جميعاً؟ قال: ينظر إلى ما هم عليه اميل حكّامهم و قضاتهم فيترك و يؤخذ بال آخر . ۱
امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال عمر بن حنظله فرمود : «بنگرند هر كدام از دو حديث كه مورد اجماع است ، اخذ گردد و شاذّ غير مشهور ، كنار نهاده شود ؛ زيرا در حديث مورد اجماع ، ترديد نيست» .
گفتم : اگر هر دو خبر ، مشهور باشند و راويانِ ثقه ، آنها را نقل كرده باشند ، چه كنند ؟
فرمود : «آنچه با حكم قرآن و سنّتْ موافق باشد و با عامّه مخالف ، اخذ گردد».
گفتم : اگر هر دو با كتاب و سنّت موافق اند ، چه كنند ؟
فرمود : «آنچه حاكمان و قاضيان آنها بدان مايل ترند ، رها شود و مقابل آن ، اخذ گردد» .
در مجموع ، در روايات پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام ، شش اصلْ جهت ارزيابى و نقد متن بدين ترتيب ، بيان شد : ۱ . موافقت و مخالفت با كتاب ؛ ۲ . موافقت و مخالفت با سنّت ؛