29
حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۱۰.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : خورشيد ، روشنگر هر چيزى است ، و حكمت، روشنگر هر دلى ، و خداترسى، سرآمد هر حكمتى است ، و حق، درِ هر خيرى و رحمت خدا درِ هر حقّى است ، و كليدهاى آن، دعا و زارى و كردار (نيك) است ، و چگونه درى بدون كليد، باز مى‏شود؟!

۱۱.عيسى بن مريم عليه السلام : در مجالس دانشمندان گرد آييد، اگر چه [به خاطر كمبود جا ، ناگزير] بر روى زانوان و سرپا بايستيد ؛ زيرا خداوند، دل‏هاى مرده را با نور حكمت زنده مى‏سازد ، چنان كه زمين مرده را با رگبار باران، زنده مى‏كند .

۱۲.عيسى بن مريم عليه السلام : اى جمع ياران! بوى بدِ روغن چراغ شما را چه زيان رساند آن گاه كه نورش به كارتان آيد؟! دانش را [نيز] از هر كه دارد، فرا گيريد و به كردار وى منگريد .

۱۳.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : اى جمع ياران! امروز شما در ميان مردمان، چونان زندگان در ميان مردگانيد ، پس به مرگِ زندگان نميريد .۱

ر .ك : ح‏۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۱۲۲ و ۳۶۱ و ۳۷۳ و ص ۲۷۹ (فصل هفتم / ح ۷ / ۵۰) .

۱ / ۳

وظايف دانشمند

الف . آموزش دادن علم و حكمت‏

قرآن‏

([ياد كن‏] هنگامى را كه خدا فرمود : اى عيسى پسر مريم ! نعمت مرا بر خودت و مادرت به ياد آر ،
آن گاه كه تو را با روح القدس تقويت كردم كه در گهواره [به اعجاز] و در ميان‏سالى [به وحى‏] با مردم سخن گفتى ، و آن گاه كه تو را كتاب و حكمت و تورات و انجيل آموختم) .

1.اين سخن ممكن است اشاره باشد به تلاش جهت تحصيل علم و تشويق به باقى گذاشتن آثار علمى ، مانند اين روايات : «العالم حيّ وإن كان ميّتاً . دانشمند ، زنده است ، اگر چه مرده باشد» ، «ما مات من أحيا علماً . كسى كه دانشى را زنده كرده ، نمى‏ميرد» و «العلماء باقون ما بقي الليل والنّهار . دانشمندان تا شب و روز برپاست ، ماندگارند» (ر .ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج‏۳ ص‏۳۰۹ «زنده در ميان مردگان») .


حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
28

۱۰.عنه عليه السلام: بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّ الشَّمسَ نُورُ كُلِّ شَي‏ءٍ ، وإنَّ الحِكمَةَ نورُ كُلِّ قَلبٍ ، وَالتَّقوى‏ رَأسُ كُلِّ حِكمَةٍ ، وَالحَقُّ بابُ كِلّ خَيرٍ ، ورَحمَةُ اللَّهِ بابُ كلِّ حَقٍّ ، ومَفَاتِيحُ ذَلِكَ الدُّعاءُ وَالتَّضَرُّعُ وَالعَمَلُ ، وكَيفَ يُفتَحُ بابٌ بِغَيرِ مفتاحٍ؟!۱

۱۱.عنه عليه السلام: زَاحِمُوا العُلَماءَ في مَجالِسِهِم وَلَو جُثُوّاً۲ عَلَى الرَّكبِ ؛ فَإِنَّ اللَّهَ يُحيِي القُلوبَ المَيتَةَ بِنورِ الحِكمَةِ كَما يُحيِي الأَرضَ المَيتَةَ بوابِلِ‏۳ المَطَرِ .۴

۱۲.عنه عليه السلام: مَعشَرَ الحَوارِيِّينَ! ما يَضُرُّكُم مِن نَتَنِ القَطِرانِ‏۵ إِذا أَصابَكُم سِراجُهُ؟! خُذُوا العِلمَ مِمَّن عِندَه ولا تَنظُروا إِلى‏ عَمَلِه .۶

۱۳.عيسى بن مريم عليه السلام: بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم : يا مَعشَرَ الحَوارِيِّينَ ، إِنَّكُم اليَومَ فِي النّاسِ كَالأَحياءِ مِنَ المَوتى‏ فَلا تَمُوتُوا بِمَوتِ الأَحياءِ .۷

راجع : ح ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۱۲۲ و ۳۶۱ و ۳۷۳ و ص ۲۷۸ (الفصل السابع / ح ۷ / ۵۰) .

۱ / ۳

ما يَجِبُ عَلَى العالِمِ‏

أ - تَعليمُ العِلمِ وَالحِكمَةِ

الكتاب‏

( إِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِى عَلَيْكَ وَعَلَى‏ وَ لِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ
النَّاسَ فِى الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ ).۸

1.تحف العقول: ص ۵۱۲، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۶ ح ۱۷؛ تاريخ دمشق: ج ۶۸ ص ۶۸ نحوه.

2.يجثو: أي يجلس على الركب وأطراف الأصابع (مجمع البحرين: ج ۱ ص ۲۷۱ «جثا»).

3.الوابل: المطر الشديد (مجمع البحرين: ج ۳ ص ۱۹۰۱ «وبل»).

4.تحف العقول: ص ۳۹۳ عن الإمام الكاظم عليه السلام وص ۵۰۱ وفيه «حبوا» بدل «جثوا»، بحار الأنوار: ج ۱ ص ۱۴۶ ح ۳۰.

5.قَطِران: الذي يُطلى بها الإبل التي فيها الجَرَب، يتّخذ من حَمل شجر العرعر، ويقال: الحديد المُذاب (مجمع البحرين: ج ۳ ص ۱۴۹۳ «قطر»).

6.المحاسن: ج ۱ ص ۳۶۰ ح ۷۷۲ عن زرارة عن الإمام الباقر عليه السلام، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۹۷ ح ۴۲.

7.تحف العقول: ص ۵۱۱، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۵.

8.المائدة:۱۱۰.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: مجتبی فرجی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19477
صفحه از 321
پرینت  ارسال به