237
حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۳۶۹.عيسى بن مريم عليه السلام : به درستى برايتان مى‏گويم : جا به جا كردن سنگ‏ها از قلّه‏هاى كوه ، بهتر از آن است كه سخن خود را به كسى بگويى كه سخنت را در نمى‏يابد . اين كار، چونان كار كسى است كه سنگ را در آب بخواباند تا نرم شود ، و چونان كار كسى است كه براى خفتگانِ در گورها خوراك سازد! خوشا به حال كسى كه زيادىِ گفتارش را كه مى‏ترسد خداوندگارش را به خشم آوَرَد ، نگه مى‏دارد ، و سخنى نمى‏گويد مگر آن كه فهميده شود ، و به گفتار هيچ كس رشك نَمى‏بَرَد تا اين كه كردار او برايش معلوم گردد .

۶ / ۶

مَثَل دلى كه با ياد مرگ ، نرم نشود

۳۷۰.عيسى بن مريم عليه السلام : از ستور، هرگاه سوارى نگيرند و بار نكشند و به كارشان نگيرند، سركش و كج‏خُلق مى‏شوند . همچنين است دل‏ها . هر گاه با ياد مرگ، نرم نشوند و رنج مداومت بر عبادت را نكشند ، سخت و درشت مى‏شوند .

۶ / ۷

مَثَل نيازمندى دل به پاكى‏

۳۷۱.عيسى بن مريم عليه السلام : به درستى برايتان مى‏گويم : همچنان كه هيچ بارانى بى ابر نمى‏بارد، كردار خداپسند نيز جز با دل پاك، ميسّر نمى‏شود .


حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
236

۳۶۹.عنه عليه السلام: بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم: إِنَّ نَقلَ الحِجارَةِ مِن رُؤُوس الجِبالِ أَفضَلُ مِن أَن تُحَدِّثَ مَن لا يَعقَلُ عَنكَ حَدِيثَكَ ، كَمَثَلِ الَّذِي يَنقَعُ الحِجارَةَ لِتَلينَ ، وكَمَثَلِ الَّذِي يَصنَعُ الطَّعامَ لِأَهلِ القُبُورِ!
طُوبى‏ لِمَن حَبَسَ الفَضلَ مِن قَولِهِ الَّذِي يَخافُ عَلَيهِ المَقتَ مِن رَبِّهِ ، ولا يُحَدِّثُ حَدِيثاً إِلَّا يُفهَمُ ، ولا يَغبِطُ امرَءاً فِي قَولِهِ حَتّى‏ يَستَبِينَ لَهُ فِعلُهُ .۱

۶ / ۶

مَثَلُ القَلبِ إذا لَم تُرقَق بِذِكرِ الموَتِ‏

۳۷۰.عيسى بن مريم عليه السلام: إِنَّ الدّابَّةَ إِذَا لَم تُرتَكَب ولَم تُمتَهَن وتُستَعمَل لَتَصعَبُ ويَتَغَيَّرُ خُلقُها ؛ وكَذلِكَ القُلُوبُ إِذا لَم تُرقَق‏۲ بِذِكرِ المَوتِ وتَتعَبها۳ دُؤُوبُ العِبادَةِ تَقسُو وتَغلُظُ .۴

۶ / ۷

مَثَلُ حاجَةِ القَلبِ إلَى النّقاءِ

۳۷۱.عيسى بن مريم عليه السلام: بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم : إِنَّهُ لَا يَكُونُ مَطَرٌ بِغَيرِ سَحابٍ ؛ كَذلِكَ لا يَكُونُ عَمَلٌ فِي مَرضاةِ الرَّبِّ إِلّا بِقَلبٍ نَقِيٍّ .۵

1.تحف العقول: ص ۵۱۲ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۶ ح ۱۷ ؛ تاريخ دمشق: ج ۶۸ ص ۶۸ وليس فيه ذيله من طوبى‏».

2.كذا في المصدر.

3.في بحار الأنوار: «إذا لم تُرقّق... ويتبعها».

4.تحف العقول: ص ۵۰۶ ، عدّة الداعي: ص ۹۶ ، التحصين لابن فهد: ص ۵ ح ۲ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۹ ح ۱۷.

5.تحف العقول: ص ۵۱۲ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۶ ح ۱۷ ؛ تاريخ دمشق: ج ۶۸ ص ۶۷ وليس فيه «عمل في».

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: مجتبی فرجی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19495
صفحه از 321
پرینت  ارسال به