221
حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۵ / ۲۱

سوگند خوردن‏

۳۴۵.عيسى بن مريم عليه السلام : به راستى به شما مى‏گويم : موسى عليه السلام به شما فرمان مى‏داد كه به خدا سوگندِ دروغ نخوريد ، و من مى‏گويم : به خدا ، نه راست و نه دروغ ، سوگند نخوريد ؛ بلكه نه و آرى بگوييد .

۵ / ۲۲

انباشتن ثروت‏

۳۴۶.عيسى بن مريم عليه السلام : كسى كه خود را به همه آنچه در دنياست، مى‏فروشد و سپس آنچه را به بهاى فروختن خود به دست مى‏آوَرَد ، براى ديگران به ارث مى‏گذارد ، چه سودى به خويشتن مى‏رساند؟! او خود را به هلاكت افكنده است! ليكن خوشا كسى كه جان خود را آزاد ساخت و آن را بر همه دنيا برگزيد .

۳۴۷.البيان و التبيين - به نقل از ابو سعيد زاهد از عيسى عليه السلام - : «در مال و ثروت، سه خاصيت و يا يكى از آنها وجود دارد» .
گفتند : آنها چيست، اى روح خدا؟!
فرمود : «[صاحبش آن را]از غير حلال به دست مى‏آورد» .
گفتند : اگر از حلال به دست آورد؟
فرمود : «حقّ آن را نمى‏پردازد» .
گفتند : اگر حقّ آن را پرداخت كند؟
فرمود : «[دست كم اين است كه‏] پرداختن به آن ، او را از عبادت پروردگارش باز مى‏دارد» .

۳۴۸.حلية الأولياء - به نقل از سفيان ثورى - : عيسى عليه السلام فرمود : « ... در مال و دارايى، دردِ بسيارى [نهفته ]است» .
گفته شد : اى روح خدا ! درد آن چيست؟
فرمود : «[صاحبش‏] حقّ آن را نمى‏پردازد» .
گفتند : اگر حقّش را پرداخت؟
فرمود : «از فخرفروشى و تكبّر در امان نمى‏مانَد» .
گفتند : اگر از فخرفروشى و تكبّر در امان ماند؟
فرمود : «پرداختن به آن، او را از ياد خدا باز مى‏دارد» .


حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
220

۵ / ۲۱

الحِلفُ‏

۳۴۵.عيسى بن مريم عليه السلام: بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُم : إِنَّ مُوسى‏ عليه السلام كانَ يَأمُرُكُم أَن [لا تَحلِفُوا بِاللَّهِ كاذِبِينَ ، وَأَنَا أَقُولُ :] ۱ لَا تَحلِفُوا بِاللَّهِ صادِقِين ولا كاذِبِينَ ، ولكِن قُولُوا : لا ، ونَعَم .۲

۵ / ۲۲

كَنزُ المالِ‏

۳۴۶.عيسى بن مريم عليه السلام: بِماذا نَفَعَ امرُؤٌ نَفسَهُ بَاعَها بِجَمِيعِ ما فِي الدُّنيَا ثُمَّ تَرَكَ ما بَاعَها بِهِ مِيرَاثاً لِغَيرِهِ؟ أَهلَكَ نَفسَهُ! وَلكِن طُوبى‏ لِامرِئٍ خَلَّصَ نَفسَهُ وَاختَارَها عَلى‏ جَمِيعِ الدُّنيا .۳

۳۴۷.البيان والتبيين عن أبي سعيد الزّاهد ، عَن عِيسى‏ عليه السلام: فِي المالِ ثَلاثُ خِصالٍ أَو بَعضُها . قالُوا : وما هِيَ يا رُوحَ اللَّهِ؟ قالَ : يَكسِبُهُ مِن غَيرِ حِلِّهِ . قالُوا : فَإِن كَسَبَهُ مِن حِلِّهِ؟ قالَ : يَمنَعُهُ مِن حَقِّهِ . قالُوا : فَإِن وَضَعَهُ فِي حَقِّهِ؟ قالَ : يَشغَلُهُ إِصلاحُهُ عَن عِبادَةِ رَبِّهِ .۴

۳۴۸.حلية الأولياء عن سفيان الثوريّ: قالَ عِيسى‏ عليه السلام : . . . اَلمالُ فِيهِ داءٌ كَثِيرٌ . قِيلَ : يا رُوحَ اللَّهِ ، ما داؤُهُ؟ قالَ : لا يُؤَدِّي حَقَّهُ . قالُوا : فَإِن أَدّى‏ حَقَّهُ؟ قالَ : لا يَسلَمُ مِنَ الفَخرِ
والخُيَلاءِ . قالُوا : فَإِن سَلِمَ مِنَ الفَخرِ والخُيَلاءِ؟ قالَ : يَشغَلُهُ استِصلاحُهُ عَن ذِكرِ اللَّهِ .۵

1.ما بين المعقوفين سقط من الطبعة المعتمدة للمصدر ، وأضفناه من بحار الأنوار.

2.تحف العقول: ص ۵۰۹ ، الكافي: ج ۵ ص ۵۴۲ ح ۷ وج ۷ ص ۴۳۴ ح ۳ ، عوالي اللآلي: ج ۳ ص ۵۴۶ ح ۸ والثلاثة الأخيرة عن عبد اللَّه بن سنان عن الإمام الصادق عنه عليهما السلام نحوه وليس فيها «ولكن قولوا: لا ونعم» ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۳ ح ۱۷ ؛ تاريخ دمشق: ج ۶ ص ۶۳ نحوه.

3.تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۱۱۵ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۲۹ ح ۵۹ .

4.البيان والتبيين: ج ۳ ص ۱۹۱ ؛ معدن الجواهر: ص ۳۴ ، تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۱۶۲ وج ۲ ص ۱۱۸ كلّها نحوه ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۲۹ ح ۶۰.

5.حلية الأولياء: ج ۶ ص ۳۸۸ الرقم ۳۹۵ ، ربيع الأبرار: ج ۴ ص ۱۴۵ ، شُعب الإيمان: ج ۷ ص ۳۲۳ ح ۱۰۴۵۸ كلاهما نحوه.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: مجتبی فرجی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19597
صفحه از 321
پرینت  ارسال به