209
حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۵ / ۱۲

بُخل‏

۳۲۶.عيسى بن مريم عليه السلام - به حواريان - : ابليس مى‏خواهد شما را به بخل ورزيدن بكشاند . پس [مراقب باشيد ]در دام بخل او نيفتيد .

ر.ك : ح‏۹۲ وص‏۲۷۳ (فصل هفتم / ح‏۷ / ۳۹) .

۵ / ۱۳

عيبجويى‏

۳۲۷.امام صادق عليه السلام : عيسى بن مريم عليه السلام به يارانش فرمود : «بگوييد بدانم اگر يكى از شما بر برادر خود بگذرد و ببيند كه جامه‏اش از روى قسمتى از عورتش كنار رفته است، آيا آن را بيشتر نمايان مى‏كند يا مى‏پوشاند؟». گفتند : آن را مى‏پوشانيم .
فرمود : «چنين نيست ؛ بلكه عريانترش مى‏كنيد !».
يارانش دانستند كه براى آنها مَثَلى زده است . پس گفته شد : اى روح خدا! منظور چيست؟
فرمود : «منظور اين است كه هر يك از شما عيب برادرش را مى‏بيند و آن را نمى‏پوشاند» .

۳۲۸.تاريخ دمشق - به نقل از خالد ربعى - : به من خبر داده شد كه عيسى عليه السلام به يارانش فرمود : «بگوييد بدانم اگر بر مردى بگذريد كه خوابيده و باد، جامه او را كنار زده است، چه مى‏كنيد؟».
گفتند : جامه‏اش را به حالت اوّل بر مى‏گردانيم .
فرمود : «نه ! بلكه شما همان باقى‏مانده‏اش را هم كنار مى‏زنيد» .
گفتند : سبحان اللَّه! مى‏پوشانيم .
فرمود : «نه ! همان باقى‏مانده‏اش را هم كنار مى‏زنيد» .
اين مَثَلى بود كه براى مردم زد ؛ [يعنى‏] از كسى عيب و گناهى مى‏شنوند و خود بر آن مى‏افزايند و بيش از آنچه بوده است ، بازگو مى‏كنند .


حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
208

۵ / ۱۲

البُخلُ‏

۳۲۶.عيسى بن مريم عليه السلام - لِلحَوارِيِّينَ - : إِنَّ إِبلِيسَ يُرِيدُ أَن يُبخِلَكُم ، فَلا تَقَعُوا فِي بُخلِهِ .۱

راجع : ح ۹۲ و ص ۲۷۲ (الفصل السابع / ح ۷/۳۹) .

۵ / ۱۳

كَشفُ العُيوبِ‏

۳۲۷.الإمام الصادق عليه السلام: إِنَّ عِيسَى بنَ مَريمَ عليه السلام قالَ لِإَصحابِهِ : أَرَأَيتُم لَو أَنَّ أَحَدَكُم مَرَّ بِأَخِيهِ فَرأى‏ ثَوبَهُ قَدِ انكَشَفَ عَن بَعضِ عَورَتِهِ أَكانَ كاشِفاً عَنهَا كُلِّها أَم يَرُدُّ عَلَيها ما انكَشَفَ مِنها .
قالُوا : بَل نَرُدُّ عَلَيها . قالَ كَلّا بَل تَكشِفُونَ عَنها ، فَعَرَفُوا أَنَّهُ مَثَلٌ ضَرَبَهُ لَهُم ، فَقِيلَ : يا رُوحَ اللَّهِ وَكَيفَ ذلِكَ؟ قالَ : الرَّجُلُ مِنكُم يَطَّلِعُ عَلَى العَورَةِ مِن أَخِيهِ فَلَا يَستُرُها .۲

۳۲۸.تاريخ دمشق عن خالد الربعيّ: نُبِّئتُ أَنَّ عِيسى‏ عليه السلام قالَ لِأَصحابِهِ : أَرَأَيتُم لَو مَرَرتُم عَلى‏ رَجُلٍ وهُوَ نائِمٌ ، وَقَد كَشَفَتِ الرِّيحُ عَنهُ ثَوبَهُ؟ قالُوا : كُنّا نَرُدُّهُ عَلَيهِ .
قالَ : بَل تَكشِفُونَ ما بَقِيَ . قالُوا : سُبحانَ اللَّهِ! نَرُدُّهُ عَلَيهِ . قالَ : بَل تَكشِفُونَ ما بَقِيَ .
قالَ : مَثَلٌ ضَرَبَهُ لِلقَومِ ، يَسمَعُونَ عَنِ الرَّجُلِ بِالسَّيِّئَةِ ، فَيَزِيدُونَ عَلَيهِ ، ويَذكُرُونَ أَكثَرَ مِنهَا .۳

1.الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۱۰ نقلاً عن أحمد بن مالك بن دينار.

2.تحف العقول: ص ۳۰۵ و ۵۰۲ ، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۵ ح ۱۷.

3.تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۳۶ ، الصمت وآداب اللسان: ص ۵۷۳ ح ۶۴۵ نحوه وكلاهما عن خالد الربعي ، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۰۶.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: مجتبی فرجی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19670
صفحه از 321
پرینت  ارسال به