151
حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

۲۳۶.عيسى بن مريم عليه السلام : روزگار بر گرد سه روز مى‏چرخد: روزى كه گذشت و مايه پند توست ، امروز كه توشه تو در آن است ، و فردا كه نمى‏دانى چه در انتظار توست .

۲۳۷.تاريخ دمشق - به نقل از مالك بن دينار - : عيسى عليه السلام پيوسته مى‏فرمود: «اين شب و روز، دو گنجينه‏اند. ببينيد در آن دو، چه مى‏كنيد [و چه عملى ، به وديعت مى‏نهيد]». و نيز پيوسته مى‏فرمود: «در شب، همان كارى را بكنيد كه برايش آفريده شده است، و در روز، همان كارى را بكنيد كه براى آن آفريده شده است».

۲۳۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : عيسى بن مريم عليه السلام فرمود : «اى جمع ياران! همگى براى نماز جمع شويد!» و حواريان، در هيئت عبادت بيرون آمدند ... . عيسى عليه السلام فرمود : «اى جمع ياران! بشنويد آنچه به شما مى‏گويم : من در كتاب آسمانى خدا - كه در انجيل فرو فرستاد - ، چيزهاى روشنى را مى‏يابم ، پس به آنها عمل كنيد» .
حواريان گفتند : آنها چيست، اى روح خدا؟!
فرمود : «خداوند، شب را براى سه كار آفريد و روز را براى هفت كار . هر كه شب و روز بر او بگذرد و او در كارى جز اينها باشد ، روز رستاخيز ، شب و روز با او به دشمنى برمى‏خيزند .
خدا شب را آفريد تا رگ‏هايى كه در روز، خسته و كوفته‏شان كرده‏اى ، در آن بياسايند ، و براى گناهى كه در روز مرتكب شده‏اى، آمرزش بخواهى و ديگر به آن باز نگردى ، و در آن، چونان طاعت شكيبايان به طاعت بپردازى . پس يك سوم شب را بخوابى ، و يك سوم را [به عبادت‏] برخيزى ، و يك سوم ديگر را به درگاه خداوند عزّ و جلّ زارى كنى ؛ اينها كارهايى‏اند كه شب براى آنها آفريده شده است .
و روز را آفريد تا در آن، نماز واجب را - كه از آن بازخواست و برايش حسابرسى مى‏شوى - به جا آورى ، و به پدر و مادرت نيكى كنى ، و در طلب معاش روزانه‏ات بكوشى ، و در آن، به دوستان خداوند متعال سركشى كنى تا كه
خداوند، شما را مشمول رحمت خويش گرداند ، و در آن، جنازه‏اى را تشييع كنيد تا آمرزيده بازگرديد ، و امر به معروف و نهى از منكر كنيد كه آن، قلّه ايمان و جان‏مايه دين است ، و در راه خدا جهاد كنيد ، و همگى در سراپرده ابراهيم خليل الرحمان - كه درود و سلام بر او باد - بر وى گرد آييد .
هر كه شب و روز بر او بگذرد و او در كارى جز اينها باشد ، روز رستاخيز، شب و روز در پيشگاه فرمان‏رواى توانا با او به دشمنى برمى‏خيزند» .


حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
150

۲۳۶.عنه عليه السلام: الدَّهرُ يَدُورُ عَلى‏ ثَلاثَةِ أَيّامٍ : أَمسِ خَلا وُعِظتَ بِهِ ، وَاليَومُ زَادُكَ فِيهِ ، وغَداً لا تَدرِي ما لَكَ فِيهِ .۱

۲۳۷.تاريخ دمشق عن مالك بن دينار: كانَ عيسى‏ عليه السلام يَقولُ : إنَّ هذَا اللَّيلَ وَالنَّهارَ خَزانَتانِ ، فَانظُروا ما تَصنَعونَ فِيهما .
وكانَ يَقولُ : اِعمَلُوا اللَّيلَ لِما خُلِقَ لَهُ ، وَاعمَلُوا للنَّهارِ لِما خُلِقَ لَهُ .۲

۲۳۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله: إِنَّ عِيسَى بنَ مَريَمَ عليه السلام قالَ : يا مَعشَرَ الحَوارِيِّينَ ، الصَّلاةُ جامِعةً . فَخَرَجَ الحَوارِيُّونَ فِي هَيئَةِ العِبادَةِ . . . فَقالَ :
يا مَعشَرَ الحَوارِيِّينَ ، اسمَعُوا ما أَقُولُ لَكُم : إِنِّي لَأَجِدُ فِي كِتابِ اللَّهِ المُنزَلِ الَّذِي أَنزَلَ اللَّهُ فِي الإِنجِيلِ أَشياءَ مَعلُومَةً فَاعمَلُوا بِها .
قالُوا : يا رُوحَ اللَّهِ ، ما هِيَ؟
قالَ : خَلَقَ اللَّيلَ لِثَلاثَةِ خِصالٍ وخَلَقَ النَّهارَ لِسَبعِ خِصالٍ ، فَمَن مَضى‏ عَلَيهِ اللَّيلُ والنَّهارُ وهُوَ في غَيرِ هذِهِ الخِصالِ خاصَمَهُ اللَّيلُ والنَّهارُ يَومَ القِيامَةِ فَخَصَماهُ : خَلَقَ اللَّيلَ لِتَسكُنَ فِيهِ العُرُوقُ الفاتِرَةُ الَّتِي أَتعَبتَها فِي نَهارِكَ ، وتَستَغفِرُ لِذَنبِكَ الَّذِي كَسَبتَهُ فِي النَّهارِ ، ثُمَّ لا تَعُودُ فِيهِ وتَقنُتُ فِيهِ قُنُوتَ الصّابِرِينَ ، فَثُلثٌ تَنامُ ، وثُلثٌ تَقُومُ ، وثُلثٌ تَتَضَرَّعُ إِلى‏ رَبِّكَ ، فَهذا ما خُلِقَ لَهُ اللَّيلُ .
وخَلَقَ النَّهارَ لِتُؤَدِّيَ فِيهِ الصَّلاةَ المَفرُوضَةَ الَّتِي عَنها تُسئَلُ وبِها تُحاسَبُ ، وبَرّ والِدَيكَ ، وأَن تَضرِبَ فِي الأَرضِ تَبتَغِي المَعِيشَةَ مَعِيشَةَ يَومِكَ ، وأَن تَعُودَ فِيهِ وَلِيّاً للَّهِ‏ِ تَعالى‏ كَيما يَتَعَهَّدُكُمُ اللَّهُ بِرَحمَتِهِ ، وأَن تُشَيِّعُوا فِيهِ جِنازَةً كَيما تَنقَلِبُوا
مَغفُوراً لَكُم ، وأَن تَأمُروا بِمَعرُوفٍ وتَنهَوا عَن مُنكَرٍ فَهُوَ ذَروَةُ الإِيمانِ وقِوامُ الدِّينِ ، وأَن تُجاهِدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وتَزاحَمُوا۳ إِبراهِيمَ خَلِيلِ الرَّحمنِ عَلَيهِ الصَّلاةُ وَالسَّلامُ فِي قُبَّتِهِ .
ومَن مَضى‏ عَلَيهِ اللَّيلُ والنَّهارُ وهُوَ فِي غَيرِ هذِهِ الخِصالُ خاصَمَهُ اللَّيلُ والنَّهارُ يَومَ القِيامَةِ وهُوَ عِندَ مَلِيكٍ مُقتَدِرٍ .۴

1.الزهد لابن حنبل: ص ۷۶ عن إبراهيم بن الوليد العبدي ، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۳۸ عن مالك بن دينار نحوه ، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۰۴ وفيه «الزهد» بدل «الدهر».

2.تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۳۵.

3.في الطبعة المعتمدة للمصدر: «وأن تجاهد... وتراحموا» ، والصواب ما أثبتناه كما في بحار الأنوار.

4.الدرّ المنثور: ج ۷ ص ۳۰۳ نقلاً عن ابن مردويه عن عبد اللَّه بن مغفل ؛ بحار الأنوار: ج ۵۸ ص ۲۰۷ ح ۳۸.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: مجتبی فرجی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19751
صفحه از 321
پرینت  ارسال به