11
حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام

خَشيَةُ اللَّهِ رَأسُ كُلِّ حِكمَةٍ .۱
بيم از خداوند عزّ وجلّ ، اساس هر حكمتى است .

حكمت حقيقى ، جاذبه‏اى عقلانى بر ضدّ كشش‏هاى نفسانى است‏۲ كه هر اندازه در جان انسانْ قوّت يابد ، به همان اندازه ، تمايلات نفسانى در او ضعيف مى‏شوند ،۳ تا آن جا كه كاملاً از بين مى‏روند .۴ در اين حال است كه عقل به طور كامل ، زنده مى‏گردد۵ و اداره انسان را به دست مى‏گيرد و از آن پس ، زمينه‏اى براى انجام دادن كارهاى ناشايست ، در وجود انسان ، باقى نمى‏مانَد . در نتيجه ، حكمت ، با عصمت ، همراه مى‏گردد۶ و در نهايت ، همه ويژگى‏هاى حكيم و عالِم حقيقى ، براى آدمى حاصل مى‏گردد و در بالاترين مراتب علم و حكمت ، به والاترين درجات خودشناسى ، خداشناسى ، امامت و رهبرى دست مى‏يابد .

سرآمد حكيمان‏

پيامبران الهى ، سرآمد حكيمانى هستند كه به قلّه‏هاى حكمت علمى ، عملى و حقيقى دست يافته‏اند ، و از جانب خداوند سبحان ، مأمور آموختن علم و حكمت به جامعه بشر شده‏اند .

1.حلية الأولياء : ج ۲ ص ۳۸۶ ، مسند الشهاب : ج ۱ ص ۵۹ ح ۴۱ .

2.اشاره است به روايتى از امام صادق عليه السلام : «الحكمة ضدّ الهوى ؛ حكمت ، ضدّ هوس است» (الخصال : ص ۵۹۱ ح ۱۳) .

3.اشاره است به حديثى از امام على عليه السلام : «كلّما قويت الحكمة ضعفت الشهوة ؛ هر گاه حكمت نيرومند گردد، خواسته‏هاى نفسانى ضعيف مى‏شوند» (غرر الحكم : ح ۷۲۰۵ ) .

4.اشاره است به حديثى از امام على عليه السلام در وصف مؤمن : «ميتة شهوته ؛ خواسته‏هاى نفسش مُرده‏اند» (نهج البلاغة : خطبه ۱۹۳) .

5.اشاره است به حديثى از امام على عليه السلام در وصف سالك إلى اللَّه : «قد أحيا عقلَه وأمات نفسَه ؛ خِردش را زنده كرده و نفسش را ميرانده است» (عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۶۶) .

6.ر . ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى: ج‏۲ ص‏۳۸۱ (معرفت‏شناسى/بخش پنجم/فصل سوم : آثار حكمت / عصمت) .


حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
10

۲ . حكمت عملى‏

حكمت عملى ، برنامه عملىِ رسيدن به مرتبه انسان كامل است. از نگاه قرآن و احاديث ، هم دانش و هم عملى كه مقدّمه تكامل انسان اند ، «حكمت» ناميده مى‏شوند ، با اين تفاوت كه دانش ، پلّه نخست تكامل ، و عمل ، پلّه دوم آن است . احاديثى كه حكمت را به فرمانبرى از خداوند متعال ، مدارا با مردم ، دورى از گناهان ، و اجتناب از نيرنگْ تفسير كرده‏اند ، به اين نوع از حكمت ، اشاره دارند .۱

۳ . حكمت حقيقى‏

حكمت حقيقى ، نورانيّت و بصيرتى است كه در نتيجه به كار بستنِ حكمت عملى در زندگى ، براى انسان ، حاصل مى‏گردد . در واقع ، حكمت علمى ، مقدّمه حكمت عملى ، و حكمت عملى ، سرآغاز حكمتِ حقيقى است و تا انسان بدين پايه از حكمت نرسيده است ، حكيمِ حقيقى نيست ، هر چند بزرگ‏ترين استاد حكمت باشد .
حكمت حقيقى ، در واقع ، همان جوهر دانش و نورِ دانش و دانشِ نور است . از اين رو ، خواصّ دانش حقيقى و آثارش ، بر آن ، مترتّب مى‏گردد ، كه از مهم‏ترينِ آنها بيم از خداوند متعال است :
(إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُاْ .۲
از بندگان خدا ، تنها دانايان اند كه از او بيم دارند) .

در كلام پيامبر خدا ، حكمت حقيقى ، عيناً بر اين اثر ، منطبق شده است ، آن جا كه مى‏فرمايد :

1.ر.ك: دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج‏۲، ص‏۳۵۳ (معرفت‏شناسى/بخش پنجم/ فصل يكم : معناى حكمت).

2.فاطر : آيه ۲۸ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه عيسي بن مريم عليهما السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: مجتبی فرجی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19471
صفحه از 321
پرینت  ارسال به