البتّه بايد توجّه داشت كه مقصود از استخاره در اين احاديث - همان طور كه اشاره شد - ، طلب خير از خداوند متعال است، نه استخاره با تسبيح يا با قرآن و يا با وسيلهاى ديگر، هر چند اين گونه استخارهها هم اگر با توجّه به شرايط آن انجام شود، مىتواند مصداق احاديث ياد شده باشد.
۲ . استشاره، به معناى نظرخواهى از افراد صاحبنظر است . در احاديث فراوانى تأكيد شده كه انسان در كارهايى كه انجام دادن آنها نياز به مشورت دارد، از ديگران نظرخواهى نمايد . از امام على عليه السلام نقل شده است :
مَن شاوَرَ ذَوِى العُقولِ استَضاءَبأنوارِ العُقولِ .۱
هر كه با خردمندان مشورت كند، از پرتو خردها روشنايى مىگيرد .المَشورَةُ تَجلِبُ لكَ صَوابَ غَيرِكَ .۲
مشورت، انديشه درست ديگران را براى تو كسب مىكند .المُستَشِيرُ مُتَحَصِّنٌ مِنَ السَّقَطِ .۳
مشورت كننده، براى مصونيت از خطا خود را در دژ قرار داده .
گفتنى است كه مشورت با ديگران، مانند استخاره، شرايطى دارد۴ كه رعايت آنها ضرورى است و در اين جا مجال ذكر آنها نيست.
۳ . آمدن استشاره در كنار استخاره، در حديثِ ياد شده، اشاره به اين است كه در انجام دادن امور مهم، استشاره و استخاره، مكمّل يكديگرند. از اين رو در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده:
إذا أرَدتَ أمراً فلا تُشاوِرْ فيهِ أحَداً حتّى تُشاوِرَ رَبَّكَ.
هرگاه خواستى كارى انجام دهى، پيش از مشورت با پروردگارت، با هيچ كس مشورت مكن.
1.ميزان الحكمة : ج ۶ ص ۸۷ ح ۱۰۰۰۸.
2.ميزان الحكمة : ج ۶ ص ۸۷ ح ۱۰۰۰۹ .
3.ميزان الحكمة : ج ۶ ص ۸۷ ح ۱۰۰۱۰ .
4.ر.ك: ميزان الحكمة: عنوان «مشورت».