امام باقر عليه السلام فرمود : «واى بر تو ، اى قتاده! اگر قرآن را از پيش خود تفسير كردهاى ، هم خود به هلاكت افتادهاى و هم ديگران را به نابودى كشاندهاى ، و اگر آن را از مردان گرفتهاى ، باز ، هم خود را به هلاكت افكندهاى و هم ديگران را . واى بر تو ، اى قتاده! مقصود [آيه] ، كسى است كه با توشه و مركوب و كرايهاى حلال از خانهاش به قصد اين خانه بيرون رود ، در حالى كه عارف به حقّ ما و دلش شيفته ما باشد ، چنان كه خداى متعال فرمود :(پس دلهاى گروهى از مردمان را هواخواهِ ايشان قرار ده).
اگر مقصود ، خانه (كعبه) بود ، مىفرمود : "آن" [و نه "آنها"] . به خدا سوگند كه ماييم مقصود از اين دعاى ابراهيم عليه السلام كه : هر كس دوستدار ما باشد ، حجّش پذيرفته مىشود ، و گرنه پذيرفته نمىشود . اى قتاده! هر گاه كسى چنين باشد (دوستدار و عاشق ما باشد) ، از عذاب دوزخ ، در روز قيامت ، ايمن خواهد بود» .
قتاده گفت : مسلّماً . به خدا سوگند كه من ، اين آيه را جز اين گونه تفسير نكردهام .
امام باقر عليه السلام فرمود : «واى بر تو ، اى قتاده! قرآن را ، در حقيقت ، كسى مىشناسد كه مخاطب آن ، واقع شده است» . ۱
سه . ظاهر نبودن الفاظ قرآن
وجود تقييد ، تخصيص و تجوّز در بيشتر ظواهر قرآن ، موجب از بين رفتن ظهور (معناى ظاهر) آنها مىگردد . بنا بر اين ، آنچه از معانى قرآن