كه به آبشخور ، رو مىآورند ، به آنان روى آوريد .
گفتنى است كه ابن ابى الحديد معتزلى ، در شرح عبارت «فَأَنزِلُوهُم بِأَحسَنِ مَنازِلِ القُرآنِ ؛ آنان را در بهترين جايگاههاى قرآن قرار دهيد» مىگويد :
تَحتَهُ سِرٌّ عَظيمٌ ،َو ذلِكَ أنّهُ أمرَ المُكلّفينَ بأن يَجروا العِترَةَ فِى إجلالِها وَ اِعظامِها و الانقيادِ لَها وَ الطاعَةِ لأوامِرِها مَجرى القُرآنِ . ۱
زير آن ، راز بزرگى نهفته است ؛ و اين از آن روست كه به مكلّفان دستور داده تا عترت پيامبر را در جلالت و بزرگى و نيز فرمانبرى از آنان و اطاعت از اوامرشان ، همشأن قرآن قرار دهند .
وى در ادامه ، در پاسخ اين سؤال كه «اين سخن، مُشعر به عصمت اهل بيت عليهم السلام است . بنا بر اين ، عقيده اصحاب شما كه مبناى اماميه را نداريد ، در اين باره چيست؟» مىگويد : ما بر اساس ادلّه ، امام على عليه السلام را معصوم مىدانيم، هر چند مانند اماميه ، عصمت را شرط امامت نمىدانيم . ۲
د - اعتراف بسيارى از صحابه ، تابعين و دانشمندان
آنچه گذشت ، در باره جايگاه اهل بيت عليهم السلام به طور عام در تفسير قرآن بود ؛ امّا در خصوص قرآنشناسى امام على عليه السلام - كه بزرگ اهل بيت عليهم السلام پس از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله است - ، افزون بر دلايلى كه ملاحظه شد ، بسيارى