71
درآمدي بر تفسير جامع روايي

فرو فرستد كه تأويل آن را به وى نياموخته باشد . اوصياى پس از او نيز تمام آن را مى‏دانند . بنا بر اين ، كسانى كه [تأويل آن را ]نمى‏دانند ، گفتند: وقتى تأويل آن را نمى‏دانيم ، چه بگوييم؟ و خداوند ، پاسخشان داد كه :(مى‏گويند: به آن ايمان آورديم . همه قرآن ، از جانب پروردگار ماست).
قرآن ، داراى خاص و عام و ناسخ و منسوخ و محكم است ، كه راسخان در دانش ، آنها را مى‏دانند .
بارى ، همه رواياتى كه راسخان در علم را به اهل بيت عليهم السلام تفسير كرده‏اند ، ۱ دليل مرجعيّت علمى آنان و جايگاه رفيع اين خاندان در تفسير قرآن كريم محسوب مى‏شوند . ۲

1.بصائر الدرجات : ص ۲۲۴ ، تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۶۴ .

2.شايان ذكر است كه در مقابلِ رواياتى كه تصريح كرده‏اند اهل بيت عليهم السلام مصداق راسخان در علم اند و همانند خداوند متعال ، تأويل قرآن را مى‏دانند ، روايتى از امام على عليه السلام نقل شده كه دلالت دارد راسخان در علم كسانى هستند كه اعتراف مى‏كنند از شناخت آنچه بدان احاطه علمى ندارند ، عاجزند . متن روايت چنين است : «وَاعلَم أَنَّ الرّاسِخينَ فِى العِلمِ هُمُ الَّذينَ أَغناهُم عَنِ اقتِحام السُّدَدِ المَضروبَةِ دونَ الغُيوبِ ، الإِقرارُ بِجُملَةِ ما جَهِلوا تَفسيرَهُ مِنَ الغَيبِ المَحجُوبِ ، فَمَدَحَ اللَّهُ تَعالى‏ اعتِرافَهُم بِالعَجزِ عَن تَناوُلِ ما لَم يُحيطوا بِهِ عِلماً ، وسَمّى‏ تَركَهُمُ التَّعَمُّقَ فيما لَم يُكَلِّفهُمُ البَحثَ عَن كُنهِهِ رُسوخاً . فَاقتَصِر عَلى‏ ذلِكَ ، ولا تُقَدِّر عَظَمَةَ اللَّهِ سُبحانَهُ عَلى‏ قَدرِ عَقلِكَ فَتَكونَ مِنَ الهالِكينَ . و بدان كه راسخان در علم ، كسانى اند كه اقرار به ناآگاهى از رازهاى نهان ، آنان را از نسنجيده درآمدن بر پرده‏هاى غيب ، بى‏نياز كرده است و خداوند والا ، اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آنچه احاطه علمى بدان ندارند ، ستوده است و فرو نرفتن آنان را در آنچه مكلّف به كاوش از نهانش نيستند ، رسوخ ناميده است . پس بر همان بسنده كن و عظمت خداى سبحان را با عقلت قياس مكن كه از هلاكت‏شدگان خواهى بود» (دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج ۴ ص ۵۴۲ ح ۳۸۴۳) . در باره اين روايت و جمع ميان مضمون آن ، و رواياتى كه پيش ازين بدانها اشاره شد ، چند نكته قابل توجه است : ۱ . اين روايت در باره شناخت كُنه صفات خداست كه هيچ كس بدان راه ندارد و محال است كسى جز خدا، به صفات خدا - كه عين ذات اوست - احاطه علمى پيدا كند، چنان كه قرآن تصريح فرموده :(وَ لَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا )
؛ ولى رواياتى كه بدانها اشاره شد ، در باره شناخت تأويل قرآن اند . بنا بر اين ، با هم تعارضى ندارند . ۲ . در اين روايت ، سخن از اهل بيت عليهم السلام نيست . بنا بر اين مى‏توان گفت : راسخان در علم ، دو دسته اند : يكى اهل بيت عليهم السلام كه تأويل قرآن را مى‏دانند و دسته دوم ، كسانى كه براى معرفت به تأويل قرآن بايد به اهل بيت عليهم السلام رجوع كنند ، چنان كه در روايات ديگر، به اين مطلب، تصريح شده است . ۳ . بر فرض كه اين روايت ، با روايات ياد شده ، تعارض داشته باشد ، اين روايت از نظر سند، ضعيف است و آن روايات ، مستفيض اند . بنا بر اين نمى‏توان به اين روايت استناد نمود . گفتنى است كه افزون بر روايات ياد شده ، روايات متعدّد ديگرى هست كه تصريح كرده‏اند پس از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، كسى جز اهل بيت عليهم السلام عالم به جميع قرآن (اعم از ظاهر و باطن و تنزيل و تأويل) نيست .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
70

آن را چنان قرار داد كه عالِم و غير عالِم ، آن را مى‏فهمند ؛ بخشى را تنها كسانى مى‏فهمند كه ذهنى صاف و حسّى لطيف و قدرت تشخيص دارند و خداوند ، سينه آنان را براى [پذيرش و فهم ]اسلام قرآنى گردانيده است ؛ و بخشى را تنها خدا و اُمناى او و استواران در علم مى‏فهمند .
بنا بر اين ، ديگران براى تفسير كامل قرآن راهى جز رجوع به راسخان در علم ندارند ، و ترديدى نيست كه اهل بيت عليهم السلام ، سرآمد راسخان در علم اند . از اين رو ، بر پايه روايت بريد بن معاويه ، هنگامى كه وى از امام باقر عليه السلام در باره آيه مورد بحث توضيح مى‏خواهد ، امام عليه السلام در پاسخ مى‏فرمايد :
يَعنى تَأويلَ القُرآنِ كُلَّهُ(إِلَّا اللَّهُ وَالرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ)
فَرَسولُ اللَّهِ أفضَلُ الرّاسِخينَ ، قَد عَلَّمَهُ اللَّهُ جَميعَ ما أنزَلَ عَلَيهِ مِنَ التَّنزيلِ وَ التَّأويلِ ، وما كانَ اللَّهُ مُنزِلاً عَلَيهِ شَيئاً لَم يُعَلِّمهُ تَأويلَهُ ، و أوصِياؤُهُ مِن بَعدِهِ يَعلَمونَهُ كُلَّهُ ، فَقالَ الَّذينَ لا يَعلَمونَ : ما نَقولُ إذا لَم نَعلَم تَأويلَهُ ؟ فَأَجابَهُمُ اللَّهُ :(يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا)
وَ القُرآنُ لَهُ خاصٌّ و عامٌّ ، و ناسِخٌ و مَنسوخٌ و مُحكَمٌ ، فَالرّاسِخونَ فِى العِلمِ يَعلَمونَهُ . ۱

يعنى همه تأويلات قرآن (/ تأويل همه قرآن) را(جز خدا و راسخان در دانش ، كسى نمى‏داند).
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله برترينِ راسخان است . خداوند ، همه آنچه را بر او نازل كرد ، از تنزيل و تأويل ، به او آموخت و چنين نبوده كه خداوند بر او چيزى را

1.الكافى : ج ۱ ص ۲۱۳ ح ۲ .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3750
صفحه از 190
پرینت  ارسال به