علم هستم و على دروازه آن . هر كه جوياى علم است ، بايد از درِ آن بيايد» .
گفتنى است،رواياتى كه اهل ذكر را به«اهل بيت عليهم السلام» تفسير كردهاند، فراوان اند ؛ ۱ امّا جالبتر از همه ، روايتى است از امام صادق عليه السلام كه بر پايه روش تفسير قرآن به قرآن ، اين مدّعا را اثبات كرده است :
لِلذِّكرِ مَعنَيانِ : القُرآنُ ومُحَمَّدٌ صلى اللَّه عليه وآله ، ونَحنُ أهلُ الذِّكرِ بِكِلا مَعنَيَيهِ ، أمّا مَعناهُ القُرآنُ فَقَولُهُ تَعالى :(وَ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ)
۲ وقَولُهُ تَعالى :(وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسَْلُونَ)
۳ وأمّا مَعناهُ مُحَمَّدٌ فَالآيَةُ فى سورَةِ الطَّلاقِ :(فَاتَّقُوا اللَّهَ يَأُولِى الْأَلْبَبِ الَّذِينَ ءَامَنُوا قَدْ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا * رَّسُولًا يَتْلُوا عَلَيْكُمْ ءَايَتِ اللَّهِ مُبَيِّنَتٍ لِّيُخْرِجَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّلِحَتِ مِنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ)
۴ . ۵
ذِكر دو معنى دارد: قرآن و محمّد صلى اللَّه عليه وآله و به هر دو مفهوم ، اهل ذكر ، ما هستيم؛ امّا ذكر به معناى قرآن ، خداوند مىفرمايد:(بر تو قرآن نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است ، برايشان بيان كنى)
و اين سخن پروردگار كه:(و قرآن ، سبب بلند آوازه گشتن تو و قوم توست و زودا كه بازخواست شويد)
و امّا ذكر به معناى محمّد صلى اللَّه عليه وآله : در سوره طلاق آمده است:(پس اى