59
درآمدي بر تفسير جامع روايي

هرگز هيچ عالمى از ما نمى‏ميرد ، مگر آن كه از خاندان او كسى جانشينش مى‏شود كه همانند علم او را داشته باشد يا آن مقدار [از علم او را ]كه خدا بخواهد .
سه . ابو بصير ، يكى از ياران امام باقر عليه السلام مى‏گويد :
دَخَلتُ عَلى‏ أبى جَعفَرٍ عليه السلام ، فَقُلتُ لَهُ : أنتُم وَرَثَةُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ؟
قالَ: نَعَم .
قُلتُ: رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وارِثُ الأَنبِياءِ ، عَلِمَ كلَّ ما عَلِموا؟
قالَ لى: نَعَم . ۱

خدمت امام باقر عليه السلام رسيدم و گفتم : آيا شما وارثان پيامبر خدا هستيد؟
فرمود : «آرى» .
گفتم : آيا پيامبر خدا ، وارث همه علومى است كه انبيا داشتند؟
فرمود : «آرى» .

ج - حديثِ اهل بيت عليهم السلام ، حديث پيامبر صلى اللَّه عليه وآله است‏

سومين دليل تعميم معناى «سنّت» به احاديث اهل بيت عليهم السلام ، آن دسته از روايات ايشان است كه در آنها تصريح شده است كه هر حديثى از آنان صادر شود ، حديث پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و روايت‏شده از اوست . اينك نمونه‏هايى از اين روايات :
يك . در روايتى به نقل از جابر ، آمده است :
قُلتُ لِأَبى جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِىٍّ الباقِرِ عليه السلام : إذا حَدَّثتَنى بِحَديثٍ فَأَسنِدهُ لى .

1.الكافى : ج ۱ ص ۴۷۰ ، دلائل الإمامة : ص ۲۲۶ ح ۱۵۳ .


درآمدي بر تفسير جامع روايي
58

همه انبياى الهى اند . ۱ اين روايات نيز فوق حدّ «استفاضه» اند و شايد متتبّع ، بتواند «تواتر معنوى» آنها را اثبات نمايد و به هر حال ، صدور مضمون آنها از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، قطعى است . به نمونه‏هايى از اين روايات ، اشاره مى‏كنيم :
يك . مَسعدة بن صدقه از امام على عليه السلام روايت كرده است :
إنَّ العِلمَ الَّذى هَبَطَ بِهِ آدَمُ وجَميعَ ما فُضِّلَت بِهِ النَّبِيّونَ إلى‏ خاتَمِ النَّبِيِّينَ فى عِترَةِ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله ، فَأَينَ يُتاهُ بِكُم؟! بَل أينَ تَذهَبونَ؟! ۲
همانا آن علمى كه آدم عليه السلام آن را با خود فرود آورد ، و تمام آن چيزهايى كه مايه برترى پيامبران تا خاتم پيامبران شده ، همگى در خاندان محمّد صلى اللَّه عليه وآله است . پس چرا سرگردانيد؟! و به كجا مى‏رويد؟!
دو . زُراره و فُضَيل از امام باقر عليه السلام روايت كرده‏اند :
إنَّ العِلمَ الَّذى نَزَلَ مَعَ آدَمَ عليه السلام لَم يُرفَع ، وَ العِلمُ يُتَوارَثُ ، وكانَ عَلِىٌّ عليه السلام عالِمَ هذِهِ الاُمَّةِ ، و إنَّهُ لَم يَهلِك مِنّا عالِمٌ قَطُّ إلّا خَلَفَهُ مِن أهلِهِ مَن عَلِمَ مِثلَ عِلمِهِ ، أو ما شاءَ اللَّهُ . ۳
آن علمى كه با آدم عليه السلام فرود آمد ، ديگر بالا نرفت . اين علم ، از يكى به ديگرى به ارث مى‏رسد و على عليه السلام ، عالم اين امّت بود .

1.ر .ك : همان : ج ۱ ص ۲۵۷ (بخش چهارم / ويژگى‏هاى علمى اهل بيت / وارثان دانش پيامبران) ، دانش‏نامه اميرالمؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن ، حديث و تاريخ : ج ۱۰ ص ۵۱۵ (بخش يازدهم / جايگاه علمى / وارث دانش پيامبر) و ص ۵۱۹ (وارث دانش پيامبران) .

2.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۲ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۶۲۴ ، ح ۱۴۴ .

3.الكافى : ج ۱ ص ۲۲۲ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۶۶ ح ۷۹۶ .

  • نام منبع :
    درآمدي بر تفسير جامع روايي
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3465
صفحه از 190
پرینت  ارسال به